R1200GS Forum banner

abs of rembekrachtiging werkt niet

2 reading
25K views 10 replies 5 participants last post by  xtophr  
#1 ·
Hallo, is er een zekering voor de ABS-rembekrachtiger?
De mijne is net gestopt met werken, af en toe heb ik problemen gehad met mijn voorremschakelaar die ik moest loskoppelen en schoonmaken, normaal gesproken werkt de ABS nog wel, zoals je kunt horen, nu is er niets meer, geen geluid en de remmen zijn zwak voor en achter.
Dus ofwel de servo is dood of de zekering (als die er is) is de schuldige... ideeën waar ik moet zoeken?
Mijn motor is een 2006-versie
dus niet de laatste twee types
Bedankt
Simon uit het VK

#2 ·
Ik neem aan dat je een '04, '05 of '06 motor hebt. Er zijn geen zekeringen. Er zijn een paar dingen die je kunt proberen, maar eerlijk gezegd helpen ze zelden.

1) Doe een complete remvloeistofspoeling. Je hebt een GS-911 of de dealerdiagnosetool nodig om de ABS te activeren als onderdeel van het spoelproces. Het is een tijdrovende klus. De GS-911 kan je ook vertellen of de ABS-eenheid foutcodes rapporteert.

2) Zie Integraal ABS - CAN (servo remmen) "Druk in achterste/voorste circuit te laag"

3) Zie https://advrider.com/f/threads/abs-modulator-failures.653191/#post-15016545

Bewerken: Als je motorfiets van 2007 of nieuwer is, is het bovenstaande niet van toepassing omdat je geen servo-ondersteunde ABS hebt. De latere ABS-eenheden hebben problemen met de motorborstels. Laat ons weten wat je motor is.

#5 ·
Het spoelproces op motoren met "snel" remmen is ingewikkeld omdat er afzonderlijke wiel- en regelcircuits zijn die gespoeld moeten worden. Het reservoir op het stuur, bijvoorbeeld, staat NIET direct in verbinding met de voorste remklauwen. Sommigen, die zich dat niet realiseren, hebben de reservoirs in de ABS-eenheid leeggezogen en zich afgevraagd waarom het vloeistofpeil in het reservoir nooit daalt.

Lees deze doc ==> http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf

om de remspoelprocedure te begrijpen die nodig is voor uw motor.

Ik werk langzaam. Ik heb ongeveer 4 uur uitgetrokken om de remmen op mijn '05 te spoelen. Dat deed ik om het jaar.

#7 · (Edited)
Het spoelproces op motoren met "vlotte" remmen is ingewikkeld omdat er aparte wiel- en regelcircuits zijn die gespoeld moeten worden. De reservoir op het stuur, bijvoorbeeld, is NIET direct verbonden met de voorste remklauwen. Sommigen, die dat niet beseffen, hebben de reservoirs in de ABS-eenheid leeggezogen en zich afgevraagd waarom het vloeistofpeil in het reservoir nooit daalt.

Lees dit document ==> http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf

om de remspoelprocedure te begrijpen die nodig is voor uw motor.

Ik werk langzaam. Ik heb ongeveer 4 uur uitgetrokken om de remmen op mijn '05 te spoelen. Dat deed ik om de twee jaar.
Het is geen moeilijk proces. Gewoon vervelend om het Tupperware en de tank eraf en weer terug te zetten. Ik heb het iets minder dan twee jaar geleden gedaan, en het duurde misschien vier uur, inclusief het vervangen van de voorste schokdemper terwijl ik de tank eraf had.

Update 4/5/19: Ik heb de klus, dit keer alleen het remmen spoelen, afgelopen vrijdag gedaan. Duurde iets minder dan twee uur.

Een paar opmerkingen die het leven wat gemakkelijker maken:

1) je hebt de precisie-gefabriceerde houten blokken echt niet nodig; je hoeft alleen maar de remklauwzuigers volledig terug te trekken. Veel mensen doen dit door houten wiggen (standaard hardwarewinkel shims) tussen de remblokken en -schijven te duwen, of de remklauwen voldoende te verwijderen om alleen de ruimte tussen de remblokken met shims te vullen. Dit is de manier waarop ik het deed toen ik ontdekte dat de blokken die ik zorgvuldig had gemaakt, de verkeerde dikte hadden...

2) je hoeft niet langer vier afzonderlijke ontluchtingen op elk regelcircuit uit te voeren. Volgens ADVrider heeft BMW in 2006 (denk ik) een bijgewerkte procedure uitgebracht die slechts één fitting per regelcircuit vereist. Ik heb de foto van de ADVrider-posting bijgevoegd.

3) als je geen set steeksleutels hebt, ga dan uit en koop er een paar. Zeskant, 7 mm (voor de module) en 8 mm (voor de remklauwen). Goedkope 12-punts sleutels kunnen fittingen afronden en je dag verpesten.

4) de verandering verbruikt meer vloeistof dan je zou verwachten - koop een volle liter, je zult hem waarschijnlijk helemaal gebruiken.

5) nog één ding: hoewel je de speciale trechter die in de module schroeft om de wielcircuits te vullen niet per se nodig hebt (je kunt je eigen trechter maken door tape om een gewone trechter te wikkelen), heb ik ontdekt dat de trechter die Beemer Boneyard verkoopt, de $35 investering wel waard is.

Attachments

#6 · (Edited)
Toen ik mijn '05 4 jaar geleden kocht, ontwikkelde hij al snel een servoprobleem. Achterste reservoir was kurkdroog. Vorige eigenaar wist niet waarom, aangezien de motor 3 jaar stil in zijn garage stond. Dealer bood een reparatie van $3000 aan. Nee bedankt. Na een tijdje (weken) met de motor te hebben gespeeld, bleek het een luchtbel te zijn. 4 jaar later en geen probleem. BTW, er is een servicebureau in Utah/Idaho dat voor $350 reviseert. Ik zal blijven zoeken naar hun link/info. Gevonden Module Masters Spreek met Tyler @ Module Masters https://modulemaster.com/rebuilds/ Hier is een link naar een discussie op Advrider https://advrider.com/f/threads/servo-brake-problem-on-2005-r1200gs.994574/ Hier is een youtube over ABS revisie/verwijdering/reparatie https://youtu.be/R5xWPB_gvFY Module masters beveelt dit aan voordat u ervan uitgaat dat ABSII defect is BATTERIJ: Deze module is zeer gevoelig voor zwakke batterijcondities, een batterij van minder dan 80% genereert vaak fouten. Installeer een gloednieuwe, volledig opgeladen batterij voordat u concludeert dat uw ABS2 defect is.

#9 ·
Wow. Ik heb dit nog nooit gedaan op mijn '05. Kan de reden zijn dat ik vaak snel knipperende waarschuwingen voor remfouten krijg.
Als je nog steeds de stuurbekrachtiging hebt (sterke remmen en het jankende geluid), zou ik niet aannemen dat je de module hebt beschadigd. Het snel knipperende "remfout"-lampje geeft aan dat het ABS-systeem geen goed signaal krijgt van een of beide wielsensoren. Het gaat altijd aan als je de motor start en gaat normaal gesproken uit als je een paar meter hebt gereden en de module deze beweging via de sensoren heeft gedetecteerd. Als het aan blijft, zou ik als eerste naar de sensoren zelf kijken (een op de linkervorkpoot, een in de eindaandrijving) en de dunne metalen sensorring op het voorwiel.Hoewel het nog steeds een goed idee is om de remvloeistof te spoelen als het langer dan twee jaar geleden is.

#10 ·
Hoewel het nog steeds een goed idee is om de remvloeistof te spoelen als deze langer dan twee jaar oud is.

Ja. Een van de problemen van de snelle remmen is dat de bekrachtiging slecht ontluchte remmen en/of remvloeistof die ver over de datum is, kan verbergen. Een procedure die ik volgde na het ontluchten van de remmen was om een lange lokale straat af te rijden en de ontsteking uit te zetten en vervolgens te proberen de motorfiets te stoppen met wat BMW restremkracht noemt. Dat is de remkracht die je krijgt als de bekrachtiging niet aan staat. Als je de hendel naar de stuurstang trekt en de motorfiets niet veel vertraagt, moet je je remvloeistof opnieuw spoelen. Ja, ik moest mijn remvloeistof een keer opnieuw spoelen. :surprise:

Die procedure herinnert je er ook aan hoe het voelt als de bekrachtiging stopt, zodat je niet overdreven verrast zult zijn als deze om de een of andere reden tijdens een rit uitvalt.

#11 · (Edited)
Oei! Ik heb de sensor achteraan eruit getrokken en ontdekte wat volgens mij een enorme hoeveelheid metaalschaafsel erop was. Blijkbaar is het werkingsprincipe magnetisch. Dit zijn meer metaalschaafsels dan ik ooit heb gezien op een magnetische aftapplug die ik ooit heb gehad.

Tijd voor olie achteraan?

Attachments