Het spoelproces op motoren met "vlotte" remmen is ingewikkeld omdat er aparte wiel- en regelcircuits zijn die gespoeld moeten worden. De reservoir op het stuur, bijvoorbeeld, is NIET direct verbonden met de voorste remklauwen. Sommigen, die dat niet beseffen, hebben de reservoirs in de ABS-eenheid leeggezogen en zich afgevraagd waarom het vloeistofpeil in het reservoir nooit daalt.
Lees dit document ==>
http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf
om de remspoelprocedure te begrijpen die nodig is voor uw motor.
Ik werk langzaam. Ik heb ongeveer 4 uur uitgetrokken om de remmen op mijn '05 te spoelen. Dat deed ik om de twee jaar.
Het is geen moeilijk proces. Gewoon vervelend om het Tupperware en de tank eraf en weer terug te zetten. Ik heb het iets minder dan twee jaar geleden gedaan, en het duurde misschien vier uur, inclusief het vervangen van de voorste schokdemper terwijl ik de tank eraf had.
Update 4/5/19: Ik heb de klus, dit keer alleen het remmen spoelen, afgelopen vrijdag gedaan. Duurde iets minder dan twee uur.
Een paar opmerkingen die het leven wat gemakkelijker maken:
1) je hebt de precisie-gefabriceerde houten blokken echt niet nodig; je hoeft alleen maar de remklauwzuigers volledig terug te trekken. Veel mensen doen dit door houten wiggen (standaard hardwarewinkel shims) tussen de remblokken en -schijven te duwen, of de remklauwen voldoende te verwijderen om alleen de ruimte tussen de remblokken met shims te vullen. Dit is de manier waarop ik het deed toen ik ontdekte dat de blokken die ik zorgvuldig had gemaakt, de verkeerde dikte hadden...
2) je hoeft niet langer vier afzonderlijke ontluchtingen op elk regelcircuit uit te voeren. Volgens ADVrider heeft BMW in 2006 (denk ik) een bijgewerkte procedure uitgebracht die slechts één fitting per regelcircuit vereist. Ik heb de foto van de ADVrider-posting bijgevoegd.
3) als je geen set steeksleutels hebt, ga dan uit en koop er een paar. Zeskant, 7 mm (voor de module) en 8 mm (voor de remklauwen). Goedkope 12-punts sleutels kunnen fittingen afronden en je dag verpesten.
4) de verandering verbruikt meer vloeistof dan je zou verwachten - koop een volle liter, je zult hem waarschijnlijk helemaal gebruiken.
5) nog één ding: hoewel je de speciale trechter die in de module schroeft om de wielcircuits te vullen niet per se nodig hebt (je kunt je eigen trechter maken door tape om een gewone trechter te wikkelen), heb ik ontdekt dat de trechter die Beemer Boneyard verkoopt, de $35 investering wel waard is.