R1200GS Forum banner

Remvloeistof vervangen

2.1K views 32 replies 11 participants last post by  DirtDog  
#1 ·
Kun je gewoon de remmen ontluchten om alle vloeistof eruit te krijgen zonder een GS911 of OBDLINKLX te gebruiken?

#4 ·
Is er iemand die de OBDLINKLX heeft gebruikt om de remmen te ontluchten en te spoelen?
Op zichzelf, nee.

De OBDLINKLX is slechts een onderdeel van wat je nodig zou hebben om toegang te krijgen tot de ECU van de motorfiets om de ABS-pomp te activeren. Je zou ook software nodig hebben zoals die wordt aangeboden door MotoScan en een Android-apparaat om de applicatie uit te voeren om het bluetooth-signaal van en naar de OBDLINKLX te ontvangen en te verzenden.

• Like
Reactions: GoldenWest
#7 ·
Ik geloof dat het activeren van de ABS-pomp een stap is die de moeite waard is. Of het nu met MotoScan, GS911 of door activering op een onverharde weg gebeurt, het is een goed idee om de kleppen in de pomp te "oefenen". Er gebeuren slechte dingen als mechanische apparaten lange tijd niet worden gebruikt.

#17 ·
Ik geloof dat het activeren van de ABS-pomp een stap is die de moeite waard is. Of het nu met MotoScan, GS911 of door activering op een grindweg gebeurt, het is een goed idee om de kleppen in de pomp te "oefenen". Er gebeuren slechte dingen als mechanische apparaten lange tijd niet worden gebruikt.
Ik ben het eens en het is heel vergelijkbaar met het gebruik van de OBDLINK LX, MotoScan en een goedkope Android-telefoon.

#8 ·
Ik geloof dat het activeren van de ABS-pomp een stap is die de moeite waard is. Of het nu gebeurt met MotoScan, GS911 of door activering op een grindweg, het is een goed idee om de kleppen in de pomp te "oefenen". Er gebeuren slechte dingen als mechanische apparaten lange tijd niet worden gebruikt.
De ABS-pomp wordt waarschijnlijk vaker gebruikt dan je je realiseert in het dagelijks rijden.

#12 ·
Gebruikt iemand Speed Bleeders? Waar heb je ze vandaan? Ik merkte dat je er een soort voor de achterkant en twee verschillende voor de voorkant nodig hebt.
Allereerst...NEE, je hebt ze niet nodig.
In principe een "eenmansklus", maar het helpt om een andere persoon de voorremhendel in te knijpen bij het doen van het voorste circuit.
Eind jaren 2000 bezocht ik de "Speed Bleeder" uitvinder en fabrikant hier in Illinois.
Eerst gebruikt bij lokale stock car race-evenementen. Ik gebruikte ze voor motorfiets toepassingen.
Ik plaatste dit allemaal op een ander motorforum en ze werden erg populair.
Hun enige nadeel is dat ze (motorfiets toepassing) dun zijn en gemakkelijk kunnen knappen bij het aandraaien, dus je moet voorzichtig zijn.

De nieuwste trend zijn "eenrichtingskleppen" die inline op de ontluchtingsslang zijn aangesloten.

Succes met je onderhoud.

#19 ·
Van wat ik hier op het forum heb gezien, lijken ze meer problemen te creëren dan dat ze oplossingen bieden.
Interessant; dit heb ik niet gezien.

Kun je de remmen gewoon ontluchten om alle vloeistof eruit te krijgen zonder een GS911 of OBDLINKLX te gebruiken?
Het antwoord is Nee; niet alle remvloeistof wordt verwijderd zonder de ABS-pomp te activeren en te laten draaien.
Duurt in totaal 20 seconden met MotoScan of GS911 om oude vloeistof uit de pomphuizing te verwijderen. Als dat eenmaal is gebeurd, wordt deze gespoeld (ontlucht) in / door de voor- en achtercircuits.
….. of je kunt ergens een onverharde weg zoeken om op te rijden en de remmen blijven gebruiken totdat je er zeker van bent dat de ABS-pomp succesvol is geactiveerd.
Maar dan moet je nog steeds de oude vloeistof van het hele F & R-systeem ergens langs de onverharde weg spoelen.

#20 ·
Interessant; dit heb ik nog niet gezien.

Het antwoord is Nee; niet alle remvloeistof wordt gezuiverd zonder de ABS-pomp te activeren en te laten draaien.
Het duurt slechts 20 seconden met MotoScan of GS911 om oude vloeistof uit de pomphuizing te zuiveren. Zodra dat is gebeurd, wordt deze uitgespoeld (ontlucht) in / door de voor- en achtercircuits.
..... of je kunt ergens een onverharde weg zoeken om op te rijden en de remmen blijven gebruiken totdat je er zeker van bent dat de ABS-pomp succesvol is geactiveerd.
Maar dan moet je nog steeds de oude vloeistof van het hele F & R-systeem ergens langs de onverharde weg spoelen.
Leg alsjeblieft uit hoe het laten draaien van de ABS-pomp op een systeem dat aan beide uiteinden is afgedicht, de vloeistof uit de pomp zuivert.

Ook benieuwd dat als je een onverharde weg gebruikt om de ABS-pomp te activeren, waarom je dan het hele F & R-systeem langs de onverharde weg zou moeten spoelen.

#21 ·
Het ABS-systeem is van toepassing op zowel de integrale circuits "Voor en Achter", waarbij dezelfde remvloeistof wordt gebruikt die van het reservoir via de leidingen naar de remklauwcilinders loopt. Indien nodig (om blokkering van de rem/het wiel te voorkomen), wordt de "hyper-pulsing"-actie van de pomp geactiveerd, waardoor vloeistof naar de remklauwcilinders wordt gestuurd.
Om er zeker van te zijn dat de pomp activeert bij een spoeling, zijn MotoScan of GS911 de "betrouwbare methoden" om het ABS te activeren en de gevangen vloeistof (pomp) door het pomplichaam vrij te geven.
Die gevangen vloeistof die uit de ABS-pomp vrijkomt, vermengt zich met / in de F & R-systemen, die vervolgens worden ontlucht in het spoelproces.
Gezien deze vermenging en de "grindweg ABS-activering"-aanpak, is het aan de persoon zelf om te bepalen of hij/zij er zeker van is dat de pomp voldoende is/is geactiveerd. De servicevereiste laat de ABS-pomp drie keer draaien.

Ik heb speed bleeders voor & achter op beide motoren, wat het spoelen en ontluchten een fluitje van een cent maakt.
Bij het spoelen van het systeem bespaar ik niet op verse remvloeistof.

De chronologie van de stappen die ik persoonlijk volg is;
1) Oude vloeistof uit de F & R reservoirs zuigen en bijvullen met verse,
2) ABS-pomp drie keer activeren; eenmaal met het achterrempedaal, tweemaal met de voorremhendel (zodat alle oude vloeistof zich nu in de leidingen bevindt),

Achterremmen:
3) Achterste ontluchter openen en achterrem spoelen tot er verse vloeistof verschijnt en het reservoir op min staat,
4) Reservoir bijvullen en opnieuw spoelen tot het reservoir op min staat,
5) Het reservoir een laatste keer bijvullen.

Voorremmen:
*Linker remklauw volgt spoelen in stap #3 hierboven,
*Rechter remklauw spoelen volgens stap #4 hierboven,
*Bijvullen volgens stap #5,
*De linker remklauw en vervolgens de rechter opnieuw ontluchten om te bevestigen dat er geen lucht in zit; het reservoir een laatste keer bijvullen.

#23 · (Edited)
De ABS-pomp "laat" geen vloeistof los, maar pulseert om de druk op het systeem te verminderen en te voorkomen dat de remmen blokkeren.
Het ABS-systeem is van toepassing op zowel "voorste als achterste" integrale systeemcircuits, waarbij dezelfde remvloeistof wordt gebruikt die van het reservoir~door de leidingen~naar de remklauwzuigers loopt. Indien nodig (om het blokkeren van de remmen/wielen te voorkomen), wordt de "hyper-pulsing"-actie van de pomp geactiveerd, waardoor vloeistof naar de remklauwzuigers wordt gestuurd.
Om er zeker van te zijn dat de pomp activeert bij een vloeistofspoeling, zijn MotoScan of GS911 de "betrouwbare methoden" om het ABS te activeren en de opgesloten vloeistof (pomp) door het pomplichaam vrij te geven.
Die opgesloten vloeistof die uit de ABS-pomp vrijkomt, mengt zich met/in de F & R-systemen, die vervolgens in het spoelproces worden ontlucht.
Gezien deze menging en de "grindweg ABS-activering"-aanpak, is het aan de individuele persoon of hij/zij het gevoel heeft dat de pomp voldoende is geactiveerd. De servicevereiste laat de ABS-pomp drie keer draaien.

Ik heb zelf speed bleeders voor en achter op beide motoren, wat het spoelen en ontluchten een fluitje van een cent maakt.
Bij het spoelen van het systeem beknibbel ik niet op verse remvloeistof.

De chronologie van de stappen die ik persoonlijk volg is;
1) Oude vloeistof uit de F & R reservoirs afzuigen en bijvullen met verse vloeistof,
2) ABS-pomp drie keer activeren; eenmaal met het achterrempedaal, tweemaal met de voorremhendel (zodat alle oude vloeistof zich nu in de leidingen bevindt),

Achterremmen:
3) Achterste ontluchter openen en achterrem spoelen tot er verse vloeistof verschijnt en het reservoir @ min is,
4) Reservoir bijvullen en opnieuw spoelen tot het reservoir @ min is,
5) Het reservoir nog een laatste keer bijvullen.

Voorremmen:
*Linker remklauw volgt spoelen in stap #3 hierboven,
*Rechter remklauw spoelen volgens stap #4 hierboven,
*Bijvullen volgens stap #5,
*De linker remklauw en vervolgens de rechter opnieuw ontluchten om te bevestigen dat er geen lucht in zit; het reservoir nog een laatste keer bijvullen.
Ik worstel nog steeds om te begrijpen hoe er vloeistof vrijkomt, gemengd wordt of rondstroomt in een afgesloten systeem met één enkele leiding met een ABS-pomp in het midden. Er is geen plek waar de vloeistof naartoe kan. Het is een gesloten lus waar vloeistof omheen zou kunnen stromen. De kolom remvloeistof bewoog slechts een kleine hoeveelheid voor/achter, afhankelijk van of de rem werd gebruikt of losgelaten. De ABS-pomp pulseert bij activering en een kleine hoeveelheid van de remvloeistofkolom wordt in de ABS-pomp toegelaten om de kolom vloeistof te ontlasten van het continu drukken tegen de pucks in de remklauw. Deze beweging is minimaal en niet genoeg om veel vloeistof in/uit de ABS-pomp te laten, maar pulseert gewoon heen en weer.

#26 · (Edited)
De ABS-pomp "laat" geen vloeistof los, maar pulseert om de druk op het systeem te verminderen en te voorkomen dat de remmen blokkeren.

Ik worstel nog steeds om te begrijpen hoe er vloeistof vrijkomt, gemengd wordt of rondgepompt wordt in een afgesloten enkelvoudig leidingsysteem met een ABS-pomp in het midden. Er is nergens waar de vloeistof naartoe kan. Het is geen gesloten lus waar vloeistof rond kan stromen. De kolom remvloeistof beweegt slechts een klein beetje voor/achter, afhankelijk van of de rem wordt gebruikt of losgelaten. De ABS-pomp pulseert bij activering en een kleine hoeveelheid van de remvloeistofkolom wordt in de ABS-pomp toegelaten om de kolom vloeistof te ontlasten van het continu drukken tegen de zuigers in de remklauw. Deze beweging is minimaal en niet genoeg om veel vloeistof in/uit de ABS-pomp te laten, het pulseert gewoon heen en weer.

[/QUOTE]
Hier is een stapsgewijze handleiding die ook vermakelijk is. Op 11:00 minuten raakt hij het spoelen van de oude vloeistof aan en activeert hij de ABS-pomp met behulp van GS911; hij heeft ook een video met MotoScan.

#24 ·
Wanneer u een remsysteem "spoelt", verdunt u in feite de oude vloeistof met nieuwe. Vloeistof beweegt zich niet monolithisch door een buis of in een remklauw. Tenzij u de oude vloeistof volledig aftapt en met lucht spoelt, blijft er een aanzienlijke hoeveelheid oude vloeistof vermengd met de nieuwe. Door de pomp na het spoelen te laten draaien, wordt alleen de oude vloeistof in het kleplichaam vermengd met de nieuwe. U zou het systeem dan opnieuw kunnen spoelen, maar dat is vrijwel zinloos gezien het betrokken volume en het feit dat u na het spoelen toch oude/nieuwe vloeistof in het systeem hebt gemengd.

Het doel van het laten draaien van de pomp is om vloeistof uit het accumulatorsysteem te duwen. Er is een reservoir in het systeem dat overtollige vloeistof onder druk houdt, waardoor de remmen door het systeem opnieuw worden aangebracht met de oorspronkelijke druk die de gebruiker aanhoudt.

Op de nokkenaskop is het volgens de fabriekshandleiding niet nodig om de ABS te laten draaien. Ik vermoed dat die systemen zichzelf spoelen elke keer dat u de motorfiets start. De meeste auto's doen dit. De manier waarop zelfspoeling werkt, is door de accumulator op te pompen en deze vervolgens terug te laten lopen in het niet-onder druk staande reservoir. Dit verdunt in feite voortdurend de inhoud van het ABS-systeem met het hoofdkringcircuit.

Ze willen wel dat u de voorste remblokken indrukt voordat u spoelt, waardoor het totale volume wordt verminderd, waardoor de verdunningsfactor lager wordt.

#25 ·
De remklauwen/zuigers zijn de *laagste gebieden* van het systeem. Alle ongewenste resten hopen zich op in deze "lage" gebieden achter de zuigers. Roest, uiteengevallen rubber van de binnenste remleiding, enz. zijn voorbeelden van vuil.

Trek de zuigers terug/zet ze volledig terug, waardoor deze leegte wordt opgeheven en de remklauw volledig kan worden uitgespoeld van alle vuil.

Zeer vaak, nadat men een "pad"-vernieuwing/vervanging heeft gedaan, is de montage nu moeilijk te herinstalleren (pads/zuigers trekken niet verder terug), sleept de rotor meer dan normaal (voortijdige slijtage van de pads) of erger, blokkeert bij de testrit.

Zeer vaak bij auto's waarbij 3 naven koel aanvoelen, maar één gloeiend HEET is of vastzit.

Als een goede "spoeling" het probleem niet oplost, is het tijd voor revisie of vervanging van de remklauw.

#27 ·
Nog een opmerking: deze remklauwen hebben geen balgen die de zuigers bedekken. Als je ze gewoon terugduwt, wordt al het vuil dat vastzit aan het deel van de zuiger dat uitstak, onder de buitenste o-ringafdichting geduwd en, als de remblokken versleten waren, ook langs de binnenste hydraulische afdichting. Je moet een tandenborstel en wat remvloeistof gebruiken om rond de zuiger schoon te maken voordat je hem terugduwt als je wilt dat je remklauwafdichtingen lang meegaan.

#32 ·
Net mijn ontluchtingsklus gedaan met Motoscan en OBDLINKLX. Duurde 30 minuten. Ik heb de vrouw gebruikt om op de achterrem te drukken. Ik buig niet zo...LOL
Achterrem is niet het probleem voor mij, het is de voorste linker remklauw die probeert de sleutel te bereiken om de ontluchtingsnippel los te draaien terwijl ik de hendel bedien en tegelijkertijd de remvloeistof in het reservoir in de gaten houd. Het is als iets uit de Karma Sutra.