R1200GS Forum banner
1 - 17 of 17 Posts
Ik doe het elk jaar, tegelijkertijd met het versnellingsbak (GS's vóór de vloeistofgekoelde hebben de transmissie gescheiden van de motor door een droge koppeling. Er zijn drie oliën te verversen: motorolie, transmissieolie en eindaandrijvingolie).

Dezelfde olie wordt gebruikt in de transmissie en de eindaandrijving, het duurt iets minder dan een liter (of een liter) om beide te verversen, dus het is logisch om beide tegelijk te verversen.

Omdat het zo simpel is, doe ik het graag minstens om de andere olieverversing, wat neerkomt op 6.000 km.
Als ik een olieverversing doe voor een lange rit, ververs ik ook altijd de eindoverbrengingsvloeistof.

Ik doe het en de transmissie om de andere olieverversing. 10.000 tot 12.000 mijl. Als het langer duurde, zeg dat ik op reis was en het normale interval overschreed, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Eerlijk gezegd denk ik dat elke kwaliteitsversnellingsbakolie minstens het dubbele van de kilometerstand zou kunnen halen.

Is het voornamelijk gerelateerd aan de kilometerstand, of speelt de leeftijd een rol? Dat wil zeggen, een GS staat 4 jaar met een lage kilometerstand..?
Het antwoord is ja, maar meer gewogen op het kilometerstandspectrum. 4 jaar en weinig kilometers zouden me geen zorgen baren, maar een liter kwaliteitsversnellingsbakolie kost $12 (genoeg voor de transmissie en de achteraandrijving), dus het is goedkoop genoeg. Als je een doe-het-zelver bent, waarom dan niet tijdens een biertje of twee en het veranderen?

Ik heb een '17 gekocht en betwijfel of de eindoverbrenging sinds nieuw is gedaan, vandaar de vraag. Ik heb de dealer het bij aflevering laten vervangen en zal het zeker om de andere olieverversing vervangen.

LC is ook 180 cc, onderdeel van de 12K mijlen service, ik heb de mijne gisteren gedaan, wat eruit kwam zag er precies hetzelfde uit als wat ik erin heb gedaan. YMMV

• Like
Reactions: Ryno23
FWIW, een hamsterfles is het summum voor het vullen van de achterwielaandrijving. Verwijder de bal zodat de vloeistof kan stromen en klaar is Kees!

Ik heb er een gekocht, gevuld met 180 cc en daarna gemarkeerd zodat ik niet meer hoef te meten. Gewoon tot de lijn vullen, de dop erop en vullen maar.

Ga naar Walmart, naar de sectie voor dameshaarkleurmiddelen, zoek een schuine plastic haarverffles, ze zijn afgestudeerd in stappen van 10 cc. $1,88 als ik me goed herinner.

Ik ververs het bij elke olieverversing, ongeveer 6.000 mijl of 10.000 km of aan het einde van het seizoen. Eén fles van 1 liter 75W140 verdelen over de versnellingsbak (800 ml) en de eindaandrijving (200 ml). Vanwege de dikte blijven de laatste 10 of 20 ml achter in de wanden van de fles.
In het serviceboek staat 40.000 of 60.000, maar dit is een eenvoudige procedure, voor mij is het gemakkelijk om elk seizoen met verse vloeistoffen te rijden.

Met spline-smering en eindoverbrengingssmering is het niet duidelijk dat een cardanas minder onderhoud vergt dan een ketting…
Mijn regime op de Suzuki is een 45 seconden durende HHS 2000 spray terwijl ik het wiel met de hand draai op de middenbok. Ik doe het bij elke tankbeurt en MAAK het NOOIT SCHOON.
Ik laat je over een paar jaar weten of het minder of meer onderhoud vergt.

PS: Ik rijd met een man die hetzelfde smeer- en onderhoudsschema volgt en hij haalt 40-50k mijl op een ketting.

Deze cardanas is zeker stil en soepel ;)

1 - 17 of 17 Posts