Ik denk dat de prijs eerlijk is.
Ja, ik heb het gevoel dat die kilometerstand een beetje hoog is voor een 2021, maar misschien is het niets om je zorgen over te maken.
Ik denk dat het nog onder de 3 jaar garantie valt, zal opzoeken of het in aanmerking komt voor 5 jaar.
Ik heb 31.000 mijl op mijn '22 GSA. Hij loopt als een zonnetje, heeft alle recalls en servicebulletins gehad, heeft nieuwe banden en HH compound remblokken, een geweldig touring windscherm plus Aeroflow "Aerowings" en een paar andere goodies die het sport-touring een genot maken. Mijn banden zijn 90/10 Continental Trail Attack 3 (90/10). De motor heeft een lage vering, maar met een Sargent zadel met normale hoogte... wat tussen een normaal BMW zadel en een hoog zadel in zit. Veel beenruimte, maar ik kan de grond bereiken en de motor gemakkelijk op hellingen hanteren. De voorkant van het zadel is smal. Ik vind de hoogte van deze motor perfect voor mijn binnenbeenlengte van 30". Ik ben geen dirt-riding geek, ik geef niet om extra bodemvrijheid. Deze motor heeft ~6" veerweg. Dat is genoeg voor mij. Standaard GSA's zijn inderdaad erg hoog. Dat wilde ik niet. Het kan me niet schelen of korte mensen standaard GSA's kunnen rijden. Het is vragen om problemen als je alleen rijdt waar het heuvelachtig is op een motor die echt hoog voor je is. Je gaat hem vaker laten vallen dan een model met lage vering. Plus, er is DIT...
...Alle 1250 GSA's hebben ½ graad minder voorloop dan de 1250 GS op de voorwielophanging. De "vork"-hoek is verticaler op de GSA. Dit, in combinatie met een lage vering, verkort de wielbasis ten opzichte van de standaard GS en zorgt ervoor dat de lage GSA sneller reageert op stuur- en leun-inputs dan de normale GS of GSA. Op de normale GSA met zijn zeer lange veerweg verkort de steilere voorloop de wielbasis tot dezelfde of bijna dezelfde als de standaard GS. Wanneer je die vering bijna 2" laat zakken, doet de verticalere stuurhoek iets anders.
Ik reed in september vorig jaar 2 weken lang een standaard GS in de Zwitserse en Franse Alpen. Toen ik thuiskwam, voelde mijn GSA met lage vering meer "super-moto" aan dan de standaard GS die ik daar reed. Ik vond het echt leuk om weer op mijn motor te rijden toen ik thuiskwam... De Europese wegen waren gewoon geweldig, maar ik vind het gevoel van mijn motor beter dan dat van de standaard GS.... en ik reed de standaard GS duizenden kilometers op echt uitdagende Alpenwegen. Op grote, rechte wegen voelt de standaard iets stabieler aan. Hij houdt ook van snelle bochten, maar mijn lage GSA heeft een wendbaarheid die kan worden benut om veel extra bochtopties te bieden bij lage en gemiddelde snelheden. Ik ben daar gewoon dol op.
Ik overweeg om een 1300 te kopen, maar pas als de zaken tot rust zijn gekomen. Misschien lossen ze de neus op tegen volgend modeljaar? Ik weet zeker dat er ook wat bugs en updates zullen zijn. Die zijn er altijd bij BMW-motoren. Meer accessoires (zoals wat zadeltassen!) zullen er dan ook zijn, zowel van BMW als van de aftermarket.
Ik vraag me af hoe een 1300 eruit gaat zien met Mosco Moto textiel zadeltassen of aluminium koffers erop? Ik weet zeker dat de Vario zadeltassen er best wel chique uit zullen zien als ze de elektrische sloten goed aan het werk kunnen krijgen. Dat of een andere glitch houdt ze tegen of ze zouden al op de configurator staan.
Ik weet niet hoeveel mijlen mijn 1250 GSA erop zal hebben als al die resterende 1300-ontwikkeling eindelijk plaatsvindt. Tot die tijd krijgt mijn 1250 de beste mechanische verzorging. Hij zal ook geen ruige BDR-achtige ritten zien. Ik neem het EZ kamperen. Ik zal de vreemde onverharde weg nemen als Garmin me in de steek laat, in plaats van terug te gaan naar een verharde route. Ik plan echter geen dagtochten vol stoffige paden en knoestige heuvels met opzet. Ik geef de voorkeur aan mijn knoestige heuvels geasfalteerd.
Hij zal in mijn klimaatgestuurde garage wonen en ik gok dat de gemiddelde rijdag rond de 220 mijl zal blijven. Sommige dagen zijn 50 mijl, sommige dagen zijn 600. Veel, zoals vandaag, zijn 200 of iets meer op voornamelijk niet-snelwegen, zo bochtig als mogelijk. Sinds mijn pensionering heb ik bewust een uur of zo aan mijn korte ritten en een dag of zo per rit aan mijn lange ritten toegevoegd om ze langzamer en een stuk interessanter te maken. Ik had hiervoor 4 RT's en ik heb mijn deel van mega-mijl doorkruisen met razende snelheid gedaan. Er is veel meer plezier te beleven aan het nemen van kleine technische wegen die je nog nooit eerder hebt gezien. Ik ben daar dol op!
De 1250 krijgt brandstof van topkwaliteit of van een groot merk, 93 in mijn staat en wanneer ik het kan krijgen. Hij krijgt op tijd of vroegtijdig volledig synthetische olie volgens de juiste specificaties. De olie van de eindoverbrenging wordt volgens schema ververst (12K). De cardanasvertanding wordt regelmatig geïnspecteerd en gesmeerd met dat dure spul, gewoon om veilig te zijn. De remmen en kleppen worden om de 12K geïnspecteerd. De remvloeistof wordt om de 2 jaar bij de dealer ververst, net als alle updates en terugroep-/technische bulletinwerkzaamheden. Ik heb ze net al mijn remvloeistof laten verversen. Hoewel ik de motor nog geen 2 jaar bezit, is hij 2 jaar geleden af fabriek gevuld met vloeistof. Dat was 2 jaar geleden volgens de fabricagedatum. Ik lijn de nokken en de ontstekingssensorring zelf uit met speciaal gereedschap dat ik heb gekocht. Ik controleer en stel de kleppen af en heb er een set shims voor. (Tot nu toe was er geen aanpassing nodig.) Ik vervang bougies en lucht- en oliefilters volgens het fabrieksschema. Ik monteer en balanceer mijn banden met een No-Mar-opstelling. Alle service wordt gedocumenteerd. Ik bewaar bonnen voor mijn benodigdheden en voeg bandenwissels toe aan mijn administratie.
Een motor die ik zo onderhoud, is het geld waard. Hij is zo goed als een nieuwe motor, maar met veel aftermarket-onderdelen die zorgvuldig zijn geselecteerd en soms opnieuw zijn geselecteerd. Ik heb 5 windschermen, 3 verschillende zadels en 2 soorten stuurverhogers geprobeerd voordat ik besloot welke opstelling ik nu gebruik. Ik denk dat het heel goed is. Ik heb een Russel Day-Long voor de motor overwogen, maar ik vind ze er lomp uitzien en ik beweeg graag op mijn motor als ik mijn ding doe in de bochten. Sargent heeft dit altijd toegestaan en heeft voor mij goed gewerkt. De Sargent voor deze motor is harder dan alle voorgaande, maar ik heb me eraan aangepast en kan de hele dag zonder pijn rijden. Ik heb het standaardzadel geprobeerd... te zacht... en de Wunderlich... te hard voor mij, maar prachtig gemaakt. Er zijn een paar nieuwere merken die er aantrekkelijk uitzien. Misschien probeer ik er een als ik deze motor nog een paar jaar houd?
De meeste motoren krijgen een zwaarder leven dan de mijne. Sommige worden buiten onder een zeil of in een schuur opgeslagen. Sommige worden elke dag in de zon gelaten. Soms worden hun olieverversingen uitgesteld of worden de bougies niet vervangen. Sommige eigenaren doen hun eigen onderhoud, maar zonder momentsleutels. De juiste olie, chemisch schoon, zorgt ervoor dat een motor 300.000 mijl meegaat. De verkeerde olie, verwaarloosd, zorgt ervoor dat een motor 60.000 mijl meegaat. Go-faster motor-mods kunnen lekken in het luchtinlaatsysteem veroorzaken. Inlaten met scheuren erin of tekenen van een lek zouden me vertellen dat ik weg moet lopen van een gebruikte motor. Aftermarket-filters die in een laboratorium "beter" schoonmaken, passen soms niet perfect in de motor en laten zo vuile lucht rond de randen in de motor lekken, waardoor voortijdige cilinder- en klepslijtage ontstaat. Papieren Duitse filters van OE-leveranciers voor mij. Ze passen.
Deze moderne, technisch geladen motoren waar mensen vaak over klagen, schakelen zichzelf uit als ze ondersteboven worden gezet. ...Briljant! Er is minder gevaar voor verborgen motorschade door morsen. Deze zelden besproken functie beschermt motoren tegen draaien met droge lagers. Als een GS wat krassen heeft van het omvallen, is dat geen indicatie dat de motor rommel is. Vroeger moest je je zorgen maken dat de rijder zijn motor liet draaien terwijl de oliepomp lucht aanzuigde na een val. Die dagen zijn gelukkig voorbij.
Erg vuile olie in het olievenster kan een slecht teken zijn. Lekken rond de naden van het blok kunnen wijzen op overvulling met olie en onderhoud door mensen die geen handleidingen lezen. Kijk ook naar overtollige olie in de luchtfilterbak. Niet het einde van de wereld, maar het laat je het niveau van begrip van de eigenaar van zijn motorfiets zien.
Gebrek aan onderhoudsgegevens kan een slecht teken zijn. Een knarsend gevoel in de sturen als je het voorwiel draait terwijl de motor op de middenbok staat, is een slecht teken. Spaakwielen die niet recht zijn, lichtmetalen velgen die gedeukt zijn, veel schade door de zon of gewoon spinnenwebben door verwaarlozing kunnen slechte tekenen zijn. Zoek naar verbogen frames of uitlijningsproblemen. Als een motor lange tijd is opgeslagen, controleer dan de kleur van de olie in het venster. Als het vuil is, loop dan weg.
Een GS met een geschuurde elleboog of twee is echter geen groot probleem. Mijl op een goed onderhouden BMW zijn ook geen teken dat de motor versleten is. Ze zijn gemaakt om lang te werken, maar ze vereisen goede zorg.
Rubberen en plastic onderdelen kunnen in de zon oxideren. Meestal is dat geen functioneel probleem, maar het kan betekenen dat sommige dingen moeten worden vervangen voordat ze defect raken. Oude banden? Natuurlijk, begroot onmiddellijke vervanging.
Schokdempers zijn een punt van zorg. Gereviseerde of reviseerbare schokdempers op een motor met een hogere kilometerstand zouden een groot pluspunt zijn, zou ik zeggen. Laat zien dat de eigenaar genoeg om dat soort dingen gaf om er iets aan te doen. Goede aftermarket schokdempers, goed afgesteld, zijn heerlijk om op te rijden. De standaard ESA-schokdempers zijn geweldig, maar ze beginnen minder te dempen met meer kilometers. Het is achterin merkbaar. Ik kom in de buurt van een punt waarop ik iets wil doen. Ik zal deze winter naar de veringsopties kijken. Misschien ruil ik mijn motor in als de 1300 er goed voor me uitziet? Of, zo niet, misschien krijg ik dan een Tractive of een andere goede schokdemperoplossing voor volgend seizoen? Ik zal met Beemerworks praten als ik er klaar voor ben. Eerdere ervaringen leert me dat zij de juiste mensen zijn om naar toe te gaan voor dit soort dingen.
Of ik aftermarket schokdempers krijg, hangt af van hoe de nieuwe motor er voor mij uitziet. Ik kan er een betalen, maar zal het echt beter voor me zijn?
Zal ik gloednieuwe speciale gereedschappen moeten kopen om de nieuwe motor te onderhouden? (waarschijnlijk). Zullen de gereedschappen zo vroeg na de release beschikbaar zijn? (waarschijnlijk niet, misschien nooit?)
Een enorme factor voor mijn beslissing om een 1300 te nemen, zal de beschikbaarheid van onderhoudsgereedschap en instructies zijn. Als ik uitsluitend afhankelijk moet zijn van de dealer, kan ik net zo goed een Ducati met 4 kleppen kopen. Een groot voordeel van een BMW is dat de koppen recht aan de zijkant zitten, dus het onderhoud is veel gemakkelijker te doen. Als BMW besluit om onderhoudsinformatie voor hun klanten te verbergen, ben ik net zo goed af met een KTM of Duc. Ik doe het werk graag aan mijn motor. Dit mag niet aan eigenaren worden onthouden. Er is een wet in de VS, maar blijkbaar wordt deze niet gehandhaafd? Ik begrijp niet echt waarom zoveel wetten in de VS tegenwoordig niet worden gehandhaafd... maar dat is een ander verhaal.