R1200GS Forum banner

Nieuw op het forum, plus een noob op de GS

327 views 5 replies 6 participants last post by  johanmark1122  
#1 ·
Hallo mede-rijders, ik ben lid geworden van jullie forum om advies te vragen over reparaties aan een 2011 cam head. Om specifieker te zijn, ik krijg veel kettinggeluid van de distributieketting. Ik zou geen aarzeling hebben gehad om de ketting plus geleiders en de kettingspanner te vervangen, maar in de rsd staat dat er een speciaal gereedschap nodig is om de moer op de tussenas/secundaire as te verwijderen. Om de distributietandwielset te verwijderen. Dit geeft toegang tot de distributiekettingtandwielen en goodies.

Waarom is deze tool absoluut noodzakelijk? Is het geen spieas? Ik geloof dat het zo moet zijn. Hij zou zijn timing nooit alleen maar door een moer aan het einde van de as behouden.

Oké, ik hoop dat ik me goed genoeg heb voorgesteld? Direct to business, yes sir...

Bedankt bij voorbaat, Eric R.

#6 · (Edited)
Welkom, Eric! Je bent absoluut op de juiste plek om je in GS-reparaties te verdiepen. Geluid van de distributieketting op de 2011 cam head is een veelvoorkomend onderwerp, en je hebt gelijk over dat speciale gereedschap - het is er niet alleen om de moer te verwijderen, maar ook om de contra-as goed onder koppel vast te houden, omdat deze niet zo is vastgezet dat de precieze timing op zichzelf behouden blijft. Voor diepere inzichten kunnen merkspecifieke forums - zoals die voor BMW-motorfietsen of zelfs John Deere- of Caterpillar-forums - super nuttig zijn, omdat ze vaak diep ingaan op de vereisten voor gereedschap en oplossingen voor problemen.