R1200GS Forum banner
141 - 160 of 179 Posts
Net geen 20.000
Ik laat mijn fiets ook onderhouden bij Bob's en heb de foto's van de 36.000 mijl service eerder in deze thread gepost. Het lijkt erop dat het net begint te gebeuren op mijn fiets en het is raar dat het zo variabel is wanneer het verschijnt. Sommigen, zoals ik, hebben geen probleem laten zien en dan zijn ze slechts een paar duizend mijl later ernstig versleten. Ik denk dat het afhangt van wanneer de DLC-coating op de tuimelaars wordt aangetast.

Mijn fiets staat lange tijd stil en krijgt dan een epische kilometerstand. Ik was net terug van een reis van 10.000 mijl naar Tuk en terug toen ik de 36.000 service bij Bob's liet uitvoeren en hen vroeg foto's te maken. We doen dit jaar een fly and ride naar Schotland, dus mijn fiets zal waarschijnlijk pas volgend jaar veel kilometers verzamelen en ik denk dat ik gewoon zal afwachten wat er gebeurt.

• Like
Reactions: Rick92040
Ik had het probleem met de inlaatnokkenas en hij had 42.000 km erop. Ze hebben alleen die ene nokkenas en de volgers vervangen. Hij heeft nu 67.000 km erop zonder problemen. Ik heb 20% van de arbeidskosten en een olieverversing betaald.

Rick, deze slijtage aan de nokkenas kan op elk moment optreden, zelfs nadat ik 14.000 mijl heb gereden en geen slijtage-indicatie had? Het kan bijvoorbeeld beginnen bij 25.000 mijl?

Rick, dus deze slijtage aan de nokkenas kan op elk moment optreden, zelfs nadat ik 14.000 mijl heb gereden en geen slijtage-indicatie heb gehad? Het kan bijvoorbeeld beginnen bij 25.000 mijl?
Ja, geen reden waarom het gebeurt.

Rick, dus deze slijtage aan de nokkenas kan op elk moment optreden, zelfs nadat ik 14.000 mijl heb gereden en geen slijtage-indicatie heb? Het kan bijvoorbeeld beginnen bij 25.000 mijl?
Het hoeft misschien nooit te gebeuren. Ik heb ook gehoord dat het meestal voorkomt op de motoren van 17 en 18. Gebeurt nooit op de motoren van 19 en hoger.

Hoe in godsnaam BMW hier nooit een "terugroepactie" van heeft gemaakt, gaat mijn logica en begrip te boven.
Ik durf te wedden dat het productieproces in de loop der tijd varieerde en dat ze echt niet weten welke serienummers goed en slecht zijn. Als dat het geval is, behandelen ze ze gewoon via "goodwill"-participatie als ze opduiken. Ik zeg niet dat dat juist is of het geval is, maar het is waarschijnlijk.

Interessant contrast met aandrijfassen, waar ze ze niet alleen allemaal testen, maar ze ook om de 36.000 mijl op hun kosten vervangen.

$$$$$.

Ik wed een tank brandstof dat het productieproces in de loop der tijd varieerde en dat ze echt niet weten welke serienummers goed en slecht zijn. Als dat het geval is, behandelen ze ze gewoon via "goodwill"-deelname als ze opduiken. Ik zeg niet dat dat juist is of het geval is, maar het is waarschijnlijk.

Interessant contrast met aandrijfassen, waar ze ze niet alleen allemaal testen, maar ze ook om de 36.000 mijl op hun kosten vervangen.
Het duurde even voordat ze met de aandrijfas kwamen en ik denk dat ze deze kant opgingen vanwege de mogelijkheid van letsel bij de berijder als ze zouden falen. Nokkenas/volgerfalen maakt gewoon een herrie en veroorzaakt enorme teleurstelling bij de eigenaar. BMW kan daarmee omgaan.

Het duurde even met de aandrijfas en ik denk dat ze deze kant opgingen vanwege de mogelijkheid van letsel bij de rijder als ze zouden falen. Nokkenas/volgerfalen maakt gewoon een herrie en veroorzaakt enorme teleurstelling bij de eigenaar. BMW kan daarmee omgaan.
Het doet meer dan dat, al dat metaal dat afslijt, gaat door de hele motor.

Het doet meer dan dat, al dat metaal dat afslijt, gaat door de motor.
De fijne deeltjes die in de loop van de tijd ontstaan, worden opgevangen in het oliefilter. Ik heb nog nooit gehoord van een lagergerelateerd defect dat verband houdt met dit probleem, en ik heb een aantal zeer versleten nokkenassen gezien. Zodra nokkenassen en volgers zijn vervangen, is alles in orde.

De fijne deeltjes die in de loop van de tijd ontstaan, worden opgevangen in het oliefilter. Ik heb nog nooit gehoord van een enkele lagergerelateerde storing in verband met dit probleem, en ik heb een aantal zeer versleten nokkenassen gezien. Zodra nokkenassen en volgers zijn vervangen, is alles in orde.
Slechts één manier om het definitief te zeggen: olie-monster naar het lab.

Ik kon deze reparatie aan mijn RT eerder dit jaar eindelijk voltooien, nadat ik de nokkenasspanningstool van BoxFlyer had gekocht (bedankt Brad!). Zoals anderen al hebben gezegd - het is niet zo moeilijk. Ik heb alleen nokkenassen en volgers vervangen aan de ene kant die inkepingen vertoonde - de andere cilinder was in orde. BMW technisch bulletin zegt dat beide cilinders moeten worden vervangen - maar $$$$. Ik zal het gewoon in de gaten houden bij olieverversingen.

Qua $$$ - ik heb VEEL geld bespaard door de nokkenassen en volgers te kopen bij een BMW-winkel in Frankrijk van deze site:

Met VEEL bedoel ik ongeveer $800 bespaard, voor nokkenassen en volgers voor één cilinder. Gek. Geen idee hoe/waarom, maar ik ben blij dat het zo was. De verzendkosten waren minimaal en de totale kosten van de bestelling lagen net boven de "diminimus"-limiet voor invoerrechten, maar de kosten van de onderdelen lagen individueel ruim onder. Dus ik wist niet zeker of ik invoerrechten zou moeten betalen of niet - maar dat hoefde niet.

Het zou misschien nooit gebeuren. Ik heb ook gehoord dat het meestal voorkomt op de 17 en 18 motoren. Gebeurt nooit op de 19 en nieuwere motoren.
NOOIT is een lange tijd, ik ben er vrij zeker van dat ik ook heb gehoord dat sommige 19 en nieuwere dit ook doen......hoewel niets in de buurt komt van daarvoor.

NOOIT is een lange tijd, ik ben er vrij zeker van dat ik ook van een aantal 19-jarigen heb gehoord die dit deden......hoewel niets in de buurt komt van daarvoor.
Nee. De 1250-motoren uit 2019 hebben de schakelnok en ik herinner me geen enkel probleem met versleten nokkenassen. Ik heb ook gezocht en niets gevonden. De vroege motoren hadden problemen met de nokkenketting spanner en wat uitlaatknallen bij het schakelen van nokken, maar dat is het.

Ja. Maar degene die getoond wordt, is rechtsboven. Altijd de laatste die olie krijgt.
Ik weet dat je gebruikt hebt gekocht, maar staat je motorfiets meestal op de zijstandaard of de middenbok? Ik zet de mijne op de middenbok en weet dat de vorige eigenaar dat ook deed, houd ook het oliepeil altijd op MAX en dat deed de vorige eigenaar ook. Ik zal mijn adem inhouden als ik mijn kleppen controleer bij 12K, maar "tot nu toe" klinkt mijn motor normaal en loopt als een bezetene.

141 - 160 of 179 Posts