R1200GS Forum banner

Gasklepsynchronisatie zonder de BMW-computer (of GS-911) te gebruiken

1 reading
51K views 20 replies 11 participants last post by  kevin.shier  
#1 · (Edited)
*****DO THIS ONLY AFTER YOU PROPERLY ADJUSTED THE VALVES CLEARANCES*****

- Warm de motor op tot de normale bedrijfstemperatuur
- Zet het contact uit
- Koppel beide stationairactuatorconnectoren los
- Zet het contact aan, maar start de motor niet
- Sluit beide stationairactuatorconnectoren weer aan
- Zet het contact uit
- Zet het contact uit
*** Nu moeten de stationairactuatoren gesynchroniseerd zijn ***
- Zet het contact aan, maar start de motor niet (hierdoor worden de actuatoren in een geschikte positie voor de huidige motortemperatuur geplaatst)
- Koppel beide stationairactuatorconnectoren los (hierdoor worden de actuatoren in die positie vergrendeld)
- Sluit de Twinmax of welk apparaat u ook gebruikt voor vacuĂĽmvergelijking aan. Ik gebruik een CarbMate TS-111
- Start de motor
- Geef alle speling aan de TB-kabels (draai de afstellers helemaal naar binnen)
***In dit stadium moeten de gasklephuizen gebalanceerd zijn. Zo niet, dan heeft iemand geknoeid met de “no-no”-schroeven***
- Draai op een van de TB's (ik geef de voorkeur aan de linker) de afsteller los totdat de CarbMate uit balans raakt. Draai hem een ​​toer terug en vergrendel hem met de moer.
- Doe op de andere cilinder hetzelfde als op de eerste, maar vergrendel de afsteller niet.
- Trek de gasklephendel aan en vergrendel deze om ongeveer 2500-3000 tpm te hebben. Probeer hem niet met de hand vast te houden, want dan ben je niet stabiel genoeg en heb je beide handen nodig om de TB af te stellen
- Stel de TB-kabel op de tweede cilinder (degene waar je de afsteller niet hebt vergrendeld) zo af dat de gasklephuizen gebalanceerd zijn en vergrendel de afsteller met de moer. Houd er rekening mee dat de TB-balans enigszins kan worden beĂŻnvloed bij het vergrendelen met de moer, dus stel hem iets opnieuw af zodat je de TB's in balans houdt.
Laat de gasklephendel los om terug te keren naar de stationaire positie en controleer nogmaals of de TB's zowel stationair als bij 2500-3000 tpm in balans zijn. Houd het toerental een paar seconden stabiel bij elke waarde waarop u de balans wilt controleren.
- Als alles goed is, sluit dan de stationairactuatorconnectoren aan.
- Zet de motor uit
- Zet het contact uit
****Klaar****

#2 ·
Bedankt voor deze posting. Ik ben NIEUW op het forum en op een BMW-motorfiets, maar ik werk al 48 jaar aan motorfietsen. Ik heb mijn gaskleppen vandaag met de TWINMAX afgesteld, maar één ding viel me op: bij stationair draaien zwaaide de meter naar één kant. De kabels en gasklepvlinders zijn gesynchroniseerd, maar nu zal ik uw methode proberen om de stationairstabilisatoren te synchroniseren. Bedankt!

#5 ·
Bedankt voor deze posting. Ik ben NIEUW op het forum en op een BMW-motorfiets, maar ik werk al 48 jaar aan motorfietsen. Ik heb mijn TB's vandaag met de TWINMAX afgesteld, maar het enige wat me opviel was dat de meter bij stationair draaien naar één kant zwaaide. De kabels en TB-vlinders zijn gesynchroniseerd, maar nu zal ik uw methode proberen om de stationairloopstabilisatoren te synchroniseren. Bedankt!
Bij stationair draaien wordt de TB-balans bepaald door de afstelling van die blauw geverfde schroeven op de TB, omdat er wat speling in de kabels zit (zou er in ieder geval moeten zitten). Wanneer u het gaspedaal opent, is de synchronisatie gebaseerd op de afstelling van de TB-kabels. Maar zelfs als de vlinderstoppers en de kabels correct zijn afgesteld, zullen de TB's niet in balans zijn als de klepspelingen niet correct zijn afgesteld. Sommige mensen halen de speling volledig van de kabels af, zodat de vlinders nooit op de stoppers komen te zitten, maar dat kan na verloop van tijd een onstabiele afstelling bij stationair draaien veroorzaken. Als u de rubberen doppen van die luchtconnectoren verwijdert waar u de Twinmax-slangen op aansluit en een slang ertussen plaatst, kunt u de TB-balans bij stationair draaien verbeteren. Ik heb het op mijn motor geprobeerd, maar omdat de TB's in balans waren, maakte het geen verschil, dus heb ik de doppen er weer opgezet. Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee waarom BMW de motor niet heeft ontworpen met slechts één TB in het midden, op gelijke afstand tussen de cilinderkoppen, die beide cilinders van brandstof zou voorzien. De oude VW Kever heeft een geweldige boxermotor met slechts één TB in het midden die alle 4 de cilinders van brandstof voorziet. Hetzelfde geldt voor de boxermotor van Porsche. Hmm...... eigenlijk denk ik dat ik de airbox kan herontwerpen en een paar andere dingen kan doen om de conversie te maken.... Maar wie kan de gietstukken etc. maken?!.... Hmm..... Het zou een van mijn volgende projecten kunnen zijn..... :)

#4 · (Edited)
De procedure die ik beschreef is eigenlijk gebaseerd op wat de computer van de GS-911 doet tijdens het synchronisatieproces, en ik gebruikte deze methode voordat ik een GS-911 had. De resultaten die ik ervoer waren hetzelfde.
Wat de GS-911 doet:
Vanwege het feit dat de stationair actuators geen positiesensoren hebben, kunnen ze om verschillende redenen uit de pas raken. De GS-911 draait de stappenmotoren 3 keer naar de gesloten positie (alleen om er zeker van te zijn dat ze de volledig gesloten positie hebben bereikt). Deze taak wordt vervangen door de initiële reeks van het loskoppelen/aansluiten van de stappenmotorconnectoren, in combinatie met het aan- en uitzetten van de sleutel. Wanneer u de sleutel uitzet, parkeert de ECU van de motorfiets de stappenmotoren in een gesloten positie. Wanneer u de sleutel aanzet, positioneert deze de stappenmotoren in een open kleppositie, afhankelijk van de motor- en luchttemperatuur (dus draait hij de stappenmotoren de andere kant op). Door het draaien van de stappenmotoren te onderdrukken wanneer u de sleutel aanzet, worden ze stevig in de gesloten positie geduwd en dus gesynchroniseerd. Auw... Ik hoop dat ik niet te verwarrend ben...

Dan zet u de sleutel aan en omdat de motor al warm is, opent de ECU de stationair actuators naar een positie die is berekend op basis van temperaturen, luchtdruk, enz. In dit stadium, voordat de motor wordt gestart, vergrendelt de GS-911 de stationair actuators in die positie. Dit wordt bereikt door de stappenmotorconnectoren los te koppelen.

Aan het einde van het hele proces doorloopt u de initiële procedure om de stationair actuators te resetten, alleen om er zeker van te zijn dat ze niet uit de pas zijn geraakt. Ik geloof dat dit het stuk is waarvan Marty vindt dat het niet nodig is en ik ben het daarmee eens, maar het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen en het te doen.

De bottom line is dat u deze twee functies van de GS-911 handmatig uitvoert: het resetten/synchroniseren van de stationair actuators en het vergrendelen ervan tijdens het proces van het afstellen van de gasklephuizen.

De initiële maximale speling die u aan beide gasklephuizen moet geven, is nodig om te controleren of de vlindersynchroniseren bij stationair toerental op basis van die schroeven met blauwe afdichtingsverf erop. U MOET ERVOOR ZORGEN DAT DE STATIONAIR ACTUATORS GESYNCHRONISEERD EN VERGRENDELD ZIJN. Als de vlinders niet gesynchroniseerd zijn, herhaalt u de procedure voor het opnieuw synchroniseren van de stationair actuators om er zeker van te zijn dat ze gesynchroniseerd zijn en als u hetzelfde resultaat krijgt, betekent dit dat iemand het "no-no"-ding heeft gedaan en een van de twee blauw verzegelde schroeven (meestal de rechter) heeft afgesteld. Zo ja, dan moet u ze synchroniseren (de vlinders). Controleer eerst welke de blauwe verfafdichting heeft gebroken en werk daaraan. Als u niet kunt achterhalen welke het is, werk dan aan degene met een hoger vacuümniveau en stel de schroef af om de vlinder te openen (draai met de klok mee) totdat deze in evenwicht is met de andere.

De reden om de spelingafstelschroef één slag terug te draaien vanaf het punt waarop u kunt zien dat deze het vacuümniveau beïnvloedt, is dat zonder die ene slag speling de gasklepbalans bij stationair toerental mogelijk niet betrouwbaar is en het extreem moeilijk kan zijn om de gasklephuizen in evenwicht te brengen bij stationair toerental en bij hogere toerentallen.

Vergeet niet dat u voordat u probeert de gasklephuizen in evenwicht te brengen, de klepspelingen GOED moet afstellen. Op een van de forums (ik kan me niet herinneren waar) staan ​​enkele zeer goede instructies over hoe u dit correct kunt doen (iets dat vermeldt dat u de inbussleutel vrij moet laten vallen tot een stop, enz.). Ik gebruik persoonlijk een momentschroevendraaier die kan worden afgesteld op een ongelooflijk laag niveau, maar de procedure die in dat forum wordt beschreven, is sowieso erg goed.
Als u de klepspeling verkeerd afstelt, zal al het gasklephuissynchronisatiewerk tevergeefs zijn en kunt u de motor meer kwaad dan goed doen.

Succes en plaats hier als u hulp nodig heeft :)
Proost

#7 ·
Misschien een beetje overdreven. Een eenvoudige en effectieve manier om het te doen is als volgt:

R1200 TB Sync
Misschien niet overdreven. Hoewel zeer goed gedocumenteerd, doet de procedure die in de link die u verstrekte wordt beschreven, twee dingen niet:
1. Het reset de stappenmotoren niet. Als ze niet synchroon lopen, blijven ze hetzelfde (niet synchroon).
2. Plaats de stappenmotoren niet in de juiste positie wanneer u de aanpassingen begint te doen. Het loskoppelen van de stappenmotoren wanneer de stroom is uitgeschakeld, voorkomt dat de stappenmotoren door de ECU in een goede positie worden gezet, in overeenstemming met de motortemperatuur, enz. Tijdens de procedure met de BMW-computer of GS-911 worden de stappenmotoren in die specifieke positie VERGRENDELD NADAT de ECU ze in de juiste instellingen heeft geplaatst volgens ECU-kaarten en ingangssensoren (temperatuur, luchtdruk, enz.).

De procedure die ik in mijn bericht beschreef, is bedoeld om de stappen te VERVANGEN die door de BMW-computer (of GS-911) worden uitgevoerd, zodat mensen BMW niet hoeven te betalen om hun motorfiets op hun computer aan te sluiten of te betalen voor een GS-911 als je het alleen maar nodig zou hebben. De procedure die in uw link wordt beschreven, SLAAT die stappen OVER, dus als de stappenmotoren niet synchroon lopen... stel je voor.

Proost,
Thedy

#9 ·
Beste Jim...We hebben al die jaren ongelijk gehad. Vraag me af waarom we geen problemen hebben gehad?
Geen idee, Marty!:D

Hoewel je de stappenmotoren kunt parkeren, is het niet echt nodig. Het kalibreren van de stappenmotoren is ook niet echt nodig. Beide worden ALLEEN gebruikt bij stationair draaien en net iets boven stationair draaien. Anders worden ze niet gebruikt. Ja, je kunt een iets soepeler stationair draaien krijgen, maar anders kun je de TB-synchronisatie doen met niets meer dan een stuk doorzichtige slang en wat water.

Maar hé, wat weet ik nou?:eek:

#12 ·
Dat is wat ik doe

Ik heb mijn eigen manometer gemaakt van buizen en wat blauw gekleurde remvloeistof, die ik gewoon aan de muur voor de fiets hang, waar ik hem gemakkelijk kan zien.
De werkelijke fysica van de werking is hetzelfde, maar ik heb een groter, duidelijker apparaat om de balans te zien.

#14 · (Edited)
actuators

Ja, ik ben al heel lang een meelezer, eindelijk. Ik heb een nieuwe 09r12 gescoord, met een stationair probleem tot 2200 tpm. Het klinkt alsof hij maar op één cilinder vuurt, loopt geweldig onder belasting. Bedankt voor deze post, ik ben nu onderweg om de actuatoren te synchroniseren. Erg bezorgd over het aansluiten van connectoren met hete ontsteking. Bedankt mensen. UPDATE 25-1-15, het werkt zoals de man zegt.

#16 ·
TB Sync

Jim en Thedy, jullie zijn beiden zeer getalenteerd en een schat aan kennis voor ons allemaal. Het is fijn om twee meningen over hetzelfde onderwerp te zien die ons allemaal helpen om een beter beeld te krijgen van hoe het proces precies werkt. Ik was er niet zeker van om dit zelf te doen, maar door jullie beide opmerkingen over het onderwerp en tegen elkaar ben ik er nu zeker van dat ik mijn manometer kan maken en het proces kan voltooien.
Eén vraag die ik heb, is de kabelafstelling aan het uiteinde van de gashendel. Hier moet 1 mm speling worden afgesteld, indien nodig, als je de TB-afstellers hebt losgemaakt en ze correct hebt gesynchroniseerd?

Bedankt,
Dan

#17 ·
Stappenmotoren aansluiten terwijl ze zijn ingeschakeld

Thedy,

Ik vond je (inmiddels oude) bericht over het nabootsen van de Gs-911-stappen zonder er een te hebben leuk. Nu zijn er vier jaar verstreken zonder dat ik een andere Gs-911-oplossing kan vinden in de forums. De meeste mensen lijken de stappenmotoren in het proces te negeren. Als de Gs-911 het doet, zou ik denken dat er een reden is.

Vraag - Moet ik me zorgen maken dat het in- en uitpluggen van de stappenmotoren terwijl ze zijn ingeschakeld schade aan de motoren zelf kan veroorzaken?

Bedankt
Rob