R1200GS Forum banner

Aftermarket TFT-scherm voor 2013-2017 BMW R1200GS/A

1 reading
61K views 188 replies 26 participants last post by  Miltos0030  
#1 ·
#15 ·
Een vroeg probleem zou zijn dat uw OEM-paneel slechts de kilometerstand weergeeft zoals geregistreerd op de boordcomputer van de motorfiets en dat paneel 'gekoppeld' is aan de computer wanneer deze is gebouwd. Elk vervangend paneel zou dus bij de dealer moeten worden gereset (gekoppeld) om de bestaande kilometerstand van de motorfiets weer te geven.

Ik stelde die vraag aan de eigenaar van een Yamaha die KOSO's RX-4 paneel installeerde en hij bevestigde dat je tijdens de eerste installatie de optie hebt om de kilometerstand van je motorfiets in te voeren, zodat deze de juiste totaalstand vanaf dag 1 blijft weergeven. Hij heeft er nu 14.000 mijl op zitten zonder problemen.

#20 ·
Een vroeg probleem zou zijn dat uw OEM-paneel slechts de kilometerstand weergeeft zoals geregistreerd op de boordcomputer van de motorfiets en dat paneel is 'gekoppeld' aan de computer wanneer deze is gebouwd. Elk vervangend paneel zou bij de dealer opnieuw moeten worden ingesteld (gekoppeld) om de bestaande kilometerstand van de motorfiets weer te geven.

Ik stelde die vraag aan de eigenaar van een Yamaha die KOSO's RX-4-paneel installeerde en hij bevestigde dat je tijdens de eerste installatie de optie hebt om de kilometerstand van je motorfiets in te voeren, zodat deze de juiste totaalstand vanaf dag 1 blijft weergeven. Hij heeft er nu 14.000 mijl op zitten zonder problemen.
Ja, een GS slaat de gesynchroniseerde kilometertellerwaarde op 2 plaatsen op: instrumentenpaneel en motorregeleenheid. Ik vraag me af wat er gebeurt als RX5 op de motor wordt geïnstalleerd.

#17 ·
Duc, wat is de verwachte leverdatum?
Besteld (en bestelling bevestigd per e-mail) op 26/12. Geen verdere updates. Ik gok half januari, maar ik laat het je weten.

De sleutel voor mij is dat het echt plug-and-play is, omdat ik terug wil kunnen naar de originele staat. Ik heb andere technologie geprobeerd waarvan ik dacht dat ik er dol op zou zijn (bijv. de Wunderlinq) en ontdekte dat ik de standaardinstelling (Nav VI) prefereerde. Ik hoop dat ik dit leuk vind, maar de ervaring leert me mijn verwachtingen te temperen.

#24 ·
Goed gedaan! Na het lezen van de handleiding voor zowel de RX-4 (Yamaha TFT) als deze RX-5 lijkt het erop dat je de startkilometerstand kunt instellen tijdens de installatie, waardoor je de 'totale' kilometerstand op de motorfiets blijft zien. Twee vragen voor mij zijn of het de OEM-display zou herkennen en vervolgens de nieuwe totale kilometerstand zou weergeven als je deze opnieuw zou installeren, en wat de GS-911 tijdens een autoscan zal tonen.

#25 ·
Goed gedaan! Na het lezen van de handleiding voor zowel de RX-4 (Yamaha TFT) als deze RX-5 lijkt het erop dat je de startkilometerstand kunt instellen die je wilt tijdens de installatie, wat ervoor zou zorgen dat je de 'totale' kilometerstand op de motor blijft zien. Twee vragen voor mij zijn of het deze zou herkennen en dan de nieuwe totale kilometerstand zou weergeven en wat de GS-911 zal laten zien tijdens een autoscan.
Ik weet niet zeker hoe GS911 het zal weergeven en wat het kan doen met het kilometerverschil, maar BMW ISTA heeft de mogelijkheid om het verschil te synchroniseren tussen wat is opgeslagen in BMSK (Engine Control Unit) en KOMBI (instrumentencluster). Het neemt de hogere kilometerstand als referentie. In dit geval, wanneer je het OEM-cluster later installeert, heeft de BMSK een hogere kilometerstand dan de KOMBI. BMW ISTA kan de BMSK-kilometerstand overnemen en in KOMBI plaatsen.

#27 · (Edited)
De RX-5 is vandaag aangekomen! Hier zijn mijn eerste gedachten:

Install - 10/10

--Installatie duurde minder dan 10 minuten (inclusief verwijdering van de originele cluster). Kon niet eenvoudiger (en mijn vaardigheden zijn op zijn best gemiddeld).
--Installatie is solide - niet minder solide dan de originele (je schroeft een montageplaat op de unit en die monteert dan op de motorfiets, precies zoals de originele unit).
--Bevat ook een afdekking voor de tunnel waar de kabel/connector vandaan komt (deze wordt meestal opgevuld door een stuk van de originele cluster).
--Automatisch de kilometerstand opgevangen - het is niet nodig om die handmatig in te voeren.
--Ik heb nog geen scan uitgevoerd met de GS-911 om te zien of het fouten veroorzaakt heeft.

Eerste indrukken - 8/10 (maar zou moeten verbeteren)

--Ziet er geweldig uit (zie foto). Zeer schoon en afgezien van het KOSO-logo op de unit, zou ik niet weten dat het niet origineel is. Ik heb de originele TFT niet gezien, dus ik kan niet zeggen hoe de look daarmee vergeleken is.
--Bij het inschakelen geeft het me alles wat ik op de originele cluster had, maar dan gemakkelijker te zien.
--Bediening is niet al te moeilijk (Wonderwheel klik is terug en vooruit (enter); trip/info schakelaar is omhoog/omlaag), maar ik begin eraan te wennen. Moet er nog steeds veel over nadenken, maar ik verwacht dat dit gemakkelijker zal worden. Heeft de neiging om me uit mijn Nav VI-scherm te gooien, dus ik moet het touchscreen gebruiken om terug te gaan naar waar ik uit ben gegooid. Nogmaals, ik denk dat ik de nuances zal leren en dat dit geen groot probleem zou moeten zijn.
--Muziek is heel gemakkelijk te gebruiken.
--Navigatie is gemakkelijk te gebruiken, maar geeft je alleen de volgende instructie (geen kaart, geen verkeer, etc.)

Tot slot, hier is een link naar de volledige handleiding, die je veel meer zal vertellen over de functies en hoe ze werken dan ik op dit moment kan.

Uiteindelijk denk ik dat het een geweldige optie is voor degenen die hun cluster moeten vervangen, of gewoon een willen die er veel moderner uitziet. Functioneel denk ik dat het superieur is aan de originele cluster, maar is het het geld waard? Voor mij wel. YMMV. Ik houd het voorlopig en zal het waarschijnlijk pas terugwisselen als ik de motorfiets verkoop. Ik zal weer commentaar geven na een paar honderd kilometer ermee.

#74 ·
Ik denk niet dat er een manier is (of tenminste, ik heb hem nog niet gevonden) om de wonderwheel te "schakelen" tussen de twee apparaten, zodat hij er maar één van bedient. Op dit moment gebruik ik de wonderwheel links- en rechtsklikken voor de Koso, en op de Nav VI gebruik ik het wiel om in en uit te zoomen (of andere functies met behulp van de draai van het wiel; draaien heeft geen nut of effect op de Koso). Wanneer mijn gebruik op de Koso het scherm op de Nav VI verandert, gebruik ik gewoon het touchscreen van de Nav VI om terug te gaan naar het scherm dat ik wil. Het heeft me niet gestoord. Algemene update:
  • Ik vind het visuele aspect van de Koso beter dan het standaard instrumentenpaneel - het is niet verrassend dat het gewoon gemakkelijker is om de informatie te zien en ik kan alle relevante informatie op één scherm hebben.
  • De lay-out van de informatie is goed en de look is prettig voor de ogen - d.w.z. ik heb het gevoel dat de kleuren comfortabel zijn en de overgang van dag- naar nachtkleuren effectief is.
  • Ik vind het veel gemakkelijker om toegang te krijgen tot mijn muziek en telefoongesprekken via de Koso-eenheid (in vergelijking met de Nav VI, zoals ik deed zonder de Koso).
  • Ik ben niet gecharmeerd van de navigatiefunctie in de Koso. Het geeft alleen de volgende afslaginfo. Ik geef de voorkeur aan de volledige kaart en verkeersinformatie van de Nav VI. Het trekt ook aan de telefoonbatterij.
  • Aan het einde van de dag is mijn eerste mening na een paar dagen/ritten niet veranderd: het is een uitstekende eenheid die niet veel functionaliteit toevoegt (behalve de navigatie); het doet gewoon alles beter en is een betere gebruikersinterface voor die functies/features (behalve navigatie).
  • Ik zou de Koso niet kopen om het gebruik van de Nav VI te elimineren, maar anderen vinden de beperkte aard van de navigatiefunctie misschien prima. Ik denk dat het een no-brainer is als vervanging als je je standaard niet-TFT-instrumentenpaneel moet vervangen. Of het het geld waard is als je alleen maar wilt overstappen, is uiteraard een persoonlijke beslissing. Zoals ik al zei, is het het voor mij waard.
Als ik iets verbazingwekkends of problematisch ontdek, zal ik het posten, maar anders denk ik dat dit mijn laatste woord is over de Koso RX-5: Beter dan katten - ik zou het steeds opnieuw zien!😉 Edit: Ik heb gelogen - ik zal vandaag controleren op fouten en updaten met die info.
De RX-5 is vandaag aangekomen! Hier zijn mijn eerste gedachten: Installatie - 10/10 --Installatie duurde minder dan 10 minuten (inclusief verwijdering van het standaardpaneel). Kon niet eenvoudiger (en mijn vaardigheden zijn op zijn best gemiddeld). --Installatie is solide - niet minder solide dan standaard (je schroeft een montageplaat op de unit en die monteert dan op de motor precies zoals de standaard unit dat doet). --Bevat ook een afdekking voor de tunnel waar de kabel/connector vandaan komt (deze wordt meestal gevuld door een deel van het standaardpaneel). --Heeft automatisch de kilometerstand opgevangen - het is niet nodig om die handmatig in te voeren. --Ik heb nog geen scan uitgevoerd met de GS-911 om te zien of het fouten heeft veroorzaakt. Eerste indrukken - 8/10 (maar zou moeten verbeteren) --Ziet er geweldig uit (zie foto). Zeer schoon en afgezien van het KOSO-logo op de unit, zou ik niet weten dat het niet standaard is. Ik heb de standaard TFT niet gezien, dus ik kan niet zeggen hoe de look daarmee vergeleken wordt. --Ingeschakeld geeft het me alles wat ik op het standaardpaneel had, maar dan gemakkelijker te zien. --Bediening is niet al te moeilijk (Wonderwheel-klik is vooruit en achteruit (enter); trip/info-schakelaar is omhoog/omlaag), maar ik begin eraan te wennen. Moet er nog steeds veel over nadenken, maar ik verwacht dat dit gemakkelijker zal worden. Neigt me uit mijn Nav VI-scherm te gooien, dus ik moet het touchscreen gebruiken om terug te gaan naar waar ik uit werd gegooid. Nogmaals, ik denk dat ik de nuances zal leren en dat dit geen groot probleem zou moeten zijn. --Muziek is heel gemakkelijk te gebruiken. --Navigatie is gemakkelijk te gebruiken, maar geeft alleen de volgende instructie (geen kaart, geen verkeer, enz.) Ten slotte, hier is een link naar de volledige handleiding, die je veel meer zal vertellen over de functies en hoe ze werken dan ik op dit moment kan. Aan het einde van de dag denk ik dat het een geweldige optie is voor degenen die hun paneel moeten vervangen, of gewoon een willen die er veel moderner uitziet. Functioneel gezien denk ik dat het superieur is aan het standaardpaneel, maar is het het geld waard? Voor mij wel. YMMV. Ik houd het voorlopig en zal het waarschijnlijk pas terugwisselen als ik de motor verkoop. Ik zal over een paar honderd kilometer weer commentaar geven. View attachment 35134 View attachment 35135 View attachment 35136 View attachment 35137
Bedankt voor het delen… 🤟🏻👍🏻🫶🏻

#29 ·
Goed gedaan! Ik heb mijn Nav VI vervangen door de XT en vertrouw erop voor mijn snelheid, aangezien de OEM-snelheidsmeter de klus niet klaart zonder leesbril. Als ik naar je foto van de RX-5 kijk, lijken de cijfers voor de snelheid groter en gemakkelijker te zien dan de Nav VI....ja?

#33 ·
Weet niet of er een manier is om het wiel te gebruiken om een Zumo XT te bedienen, maar deze adapter levert er stroom aan,
Nee, ik ook niet en ik heb het ook niet nodig. Ik had overwogen om die Italiaanse adapter te gebruiken, maar koos ervoor om de houder en kabelboom te verwijderen en te vervangen door de XT. De installatie verliep naadloos en zoals gezegd wordt de BMW-reparatieplug ($20) gewoon aangesloten op de 2 XT-draden en vervolgens aangesloten op de OEM Nav-connector.......je gebruikt gewoon de 3e draad niet.

#35 ·
DucRider: Bij het aanbrengen van wijzigingen aan de ophanging op de OEM zie je de 'helm, helm bagage, twee helmen' met de extra opties zacht, normaal en hard. De RX-5 lijkt dit in plaats daarvan als rijmodi en dan sterkte te beschouwen? Geen iconen? Bedankt

#36 ·
DucRider: Bij het aanbrengen van wijzigingen aan de OEM zie je de 'helm, helm bagage, twee helmen' met de extra opties zacht, normaal en hard. De RX-5 lijkt dit in plaats daarvan als rijmodi en dan sterkte te beschouwen? Geen pictogrammen? Bedankt
Ik geloof niet dat mijn 2017.5 de selecties zacht/normaal/hard had. Ik heb alleen MIN/AUTO/MAX gezien, en dat is alles waar mijn handleiding naar verwijst. Dat wordt weerspiegeld op de RX-5.

#42 ·
Dus ik heb een paar fouten die ik moet oplossen:

0xCD9453 CAN-bericht van KOMBI afwezig (Eingang_Schalterblock_Links_Motorrad_2010)
0xCD9452 CAN-bericht van KOMBI CRC-fout (Eingang_ Schalterblock Links Motorrad_ 2010)

0xD35452 Geen CAN-bericht voor de linker stuurwielschakelaar (van KOMBI), CRC-fout
0xD35420 Geen CAN-bericht voor de linker stuurwielschakelaar

Enige inzicht/gedachten?

#44 ·
Heeft u KOSO een bericht gestuurd met de foutcodes voor hun opmerkingen? Ik had gedacht dat ze tijdens de R&D voor dit apparaat toegang zouden hebben tot een GS-911 of een vergelijkbaar apparaat.

Heeft u geprobeerd de foutcodes te wissen, de motorfiets opnieuw op te starten en vervolgens opnieuw te scannen om te zien of ze er nog steeds zijn?
Ik heb beide gedaan. Wachten op antwoord. Zal u op de hoogte houden.

#47 ·
Update: Koso pakt het probleem aan en als je er nu een koopt, wordt het opgelost en zal het die fouten niet veroorzaken. Verrast me echt dat ze dit niet zagen vóór de release.

Helaas moet de mijne terug voor hen om het aan te pakken. Ik heb ze gevraagd om me een nieuwe te sturen waarna ik de mijne terugstuur, maar dat is een grote vraag van mijn kant - we zullen zien hoe ze erover denken.

#48 ·
Bedankt voor de update en nogmaals bedankt dat je de kanarie in de kolenmijn bent. Mocht je in de tussentijd besluiten je OEM-scherm opnieuw te installeren, dan is het interessant om te zien of het je nieuwe opgebouwde kilometerstand registreert.

Dan denk ik dat je zo ongeveer alles hebt behandeld!

#50 ·
:eek: Verdorie.. Ik zou de mijne vandaag moeten ontvangen, dus dit betekent waarschijnlijk dat ik hem terug moet sturen voor de update? Ik zal tijd hebben om hem te installeren en dan te testen of ik over een paar, misschien 3 weken, foutcodes krijg.
Geïnstalleerd? Fouten?

Ze hebben de reparatie nog niet voltooid, maar sturen me een verzendlabel wanneer het klaar is om mijn apparaat te updaten.