Als de naald beweegt zoals het hoort tijdens het rijden, d.w.z. de snelheidsmeter werkt, maar hij heeft gewoon de gekke offset, dan zou ik gokken dat de naald los is geraakt van het draaimechanisme. Dat is meestal te repareren, maar verwacht niet dat de dealer het doet. Ik zou de cluster eruit halen en naar een fatsoenlijke horlogemaker brengen na het verwijderen van de voorkant van plastic, wat op zich al niet triviaal kan zijn. Je kunt de naald van zijn draaipunt trekken en opnieuw plaatsen als je bedreven bent in het werken met zeer delicate mechanismen die weinig kracht vereisen. Het is gemakkelijk om het uurwerk permanent te beschadigen als je te veel kracht uitoefent bij het opnieuw plaatsen van de naald in de nulstand. Of kijk of een snelheidsmeterreparatie/kalibratiebedrijf het voor je kan resetten.
Als hij helemaal niet beweegt of problemen heeft met bewegen, dan kan het uurwerk zelf kapot zijn. Ik denk niet dat het een elektronisch probleem is, aangezien het uurwerk aan beide uiteinden een mechanische stop zou moeten hebben.
Ik heb meters opnieuw opgebouwd en met horloges gewerkt en ik heb nog nooit een uurwerk dit zien doen, behalve wanneer de naald losraakte van het draaimechanisme. De naald zelf heeft een lange zak/huls aan de achterkant die een wrijvingspassing biedt op een dunne staaf die uitsteekt uit het eigenlijke mechanisme dat hem aandrijft. Ze worden meestal niet op hun plaats gelijmd, maar voor een motorfiets zouden ze dat wel kunnen zijn.
Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit een BMW-meter geopend om te zien hoe ze hem aandrijven. De meeste snel bewegende meters gebruiken een ultrafijne spiraalveer om terug te keren naar nul als ze niet onder stroom staan en een harde stop op het mechanisme zelf.