R1200GS Forum banner

Problemen met sleutelloze tankdoppen

1 reading
27K views 59 replies 37 participants last post by  Pterodactyl  
#1 ·
Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om de tank te vullen en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklooi open en kon ik tanken. Na het tanken probeerde ik hem echter nog een paar keer te openen, maar zonder succes.

Op de terugweg naar huis met voldoende tijd om na te denken over het inruilen van dit ding voor een Yamaha ST (dit is mijn eerste BMW en ik ben erg nerveus geweest) bedacht ik me dat de montagehardware voor de tanktas (geĂŻnstalleerd door de vorige eigenaar) aftermarket inbusschroeven gebruikt door de dopflens. Het blijkt dat mijn probleem mechanische binding was van de tasbevestigingshardware. Na het losdraaien van de aftermarket schroeven gaat de dop goed open en dicht zonder problemen. Ik heb 6 schroeven van BMW besteld om het probleem te verhelpen. Ik zal ook proberen de koppel- en volgordespecificaties te krijgen voor de installatie, zodat ik de flens niet vervorm tijdens de herinstallatie. Ja, dat betekent geen tanktas meer, maar ik hou toch niet van een tanktas en heb hem niet gebruikt.

Voor degenen die het probleem bij warm weer hebben opgemerkt, stel ik voor dat u mogelijk hetzelfde probleem heeft, aangezien deze componenten een mix zijn van staal, aluminium en plastic, die allemaal een verschillende uitzettingscoëfficiënt hebben. Als de dop niet werkt, probeer dan de twee schroeven die het dichtst bij het stuur zitten los te draaien.

#3 ·
Als je de schroeven een kwartslag hebt teruggedraaid en alles werkt, waarom zou je de schroeven dan veranderen? Te strak aandraaien veroorzaakt het vastlopen. Gebeurt af en toe als ik de tankring verwijder om de carrosserie eraf te halen. Een simpele draai met de pols van de 2 bovenste middelste schroeven verhelpt het probleem.

#4 ·
Als je de schroeven een kwartslag hebt losgedraaid en alles werkt, waarom zou je dan de schroeven veranderen? Te strak aandraaien is de oorzaak van het vastlopen. Gebeurt af en toe als ik de tankring verwijder om de carrosserie te verwijderen. Een simpele draai van de pols van de 2 bovenste middelste schroeven verhelpt het probleem.
Vooral omdat ik niet van plan ben de tanktas te gebruiken en de hardware wil dumpen. Ook omdat ik de schroeven bestelde voordat ik me realiseerde dat de OEM-assemblage hetzelfde probleem kan hebben. Ik ben een beetje ongeduldig met deze dingen... je weet wel... eerst onderdelen bestellen, later vragen stellen

#6 ·
De mijne ging pas open toen ik die 2 schroeven aan de voorkant aandraaide, die de vergrendelingsplunjer bedekken. Het lijkt er dus op dat te los = gaat niet open, te vast = gaat niet open.

• Like
Reactions: ExHarley Rider
#8 ·
Toen ik in 2016 voor het eerst mijn keyless ride GS kocht, was mijn vroege irritatie de tankdop. Ik loste mijn problemen ermee op door eerst te begrijpen hoe het hoort te werken (d.w.z. wanneer de motorfiets het toestaat om te worden geopend). OK, check - maar ik had nog steeds problemen waarbij ik bij de pomp stopte, de motorfiets uitzette en hij niet openging zonder eraan te rommelen. Ik leerde uiteindelijk dat de juiste "fiddel"-techniek was om op de dop te duwen terwijl ik de hendel eraan opende - dat werkte elke keer en gaf enig inzicht in waarom hij vastliep. Toen ik de vergrendelingspen in het vergrendelingsmechanisme smeerde, werkte het sindsdien als een charme. Je kunt de hele tankdop vervangen door een heel mooie schroefdop, maar dan heb je geen tankbeveiliging, schouders ophalen. We reden tientallen jaren motor zonder afsluitbare tankdoppen, dus ik weet niet zeker wat het probleem was dat ermee werd opgelost. Was geknoei echt een groot probleem voor sommige mensen? Hoe dan ook, het is nu van mijn radarscherm verdwenen en krijgt nooit meer aandacht. Als je dop kieskeurig is, probeer er dan op te drukken om de druk op de vergrendelingspen te verminderen en hij zou meteen open moeten springen. Nou, tenzij je hem probeert te openen wanneer de motorfiets denkt dat hij je niet zou moeten laten.

#9 ·
Ik heb rijders gezien die niet bekend zijn met de motor, die proberen de dop los te maken terwijl de motor nog aanstaat. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor het ontgrendelingsmechanisme, dus ik zou voorzichtig zijn bij het kopen van een tweedehands motor. Ik heb in het verleden ook wel eens meegemaakt dat de sleutelsloten van de tankdoppen van motoren faalden, maar ik huiver bij de gedachte aan een sleutelloze storing.

#10 ·
Ik begrijp het niet!!!! U/zij/hen (BMW) vervangen een sleutel- en vergrendelingsmechanisme door een elektronisch vergrendelingsdinges!!! WTF was er mis met het oude systeem??? Ik denk dat hoe meer fabrikanten zich op elektronica richten, hoe meer rijders verlangen naar iets eenvoudigs/simpeels/functioneels en vooral betrouwbaars! Als ik ooit mijn huidige motor, een 2007 R1200 GS, vervang, wordt het geen andere BMW!!! (n)

#11 ·
Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om de tank te vullen en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklooi open en kon ik tanken. Nadat ik echter had getankt, probeerde ik hem nog een paar keer te openen, maar zonder succes.
Voor het geval alles mislukt en u de dop niet kunt openen, volgt u de onderstaande procedure. U hebt de Torx 25-schroevendraaier nodig die zich onder de passagiersstoel bevindt.

Attachments

#20 ·
Voor het geval alles mislukt en u de dop niet kunt openen, volgt u de onderstaande procedure. U hebt de Torx 25-schroevendraaier nodig die zich onder de passagiersstoel bevindt.
Nou, ik ben verbijsterd!! Ik dacht dat de Duitsers een slimme bende zouden moeten zijn!! Ik denk dat ze zichzelf hiermee in de voet hebben geschoten!!! Heb een tankdop die alleen elektronisch kan worden geopend om kwaadaardige inmenging met uw brandstof te voorkomen... Maar elke eikel met een Torx 25-driver kan toegang krijgen... Drrrrrrrrrrrrrr o_O

#12 ·
Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om de tank te vullen en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklungel open en kon ik tanken. Na het tanken probeerde ik hem echter nog een paar keer te openen, zonder succes.

Op de weg naar huis met voldoende tijd om na te denken over het inruilen van dit ding voor een Yamaha ST (dit is mijn eerste BMW en ik ben erg nerveus geweest) bedacht ik me dat de montagehardware voor de tanktas (geĂŻnstalleerd door de vorige eigenaar) aftermarket-cilinderkopschroeven gebruikt door de dopflens. Het blijkt dat mijn probleem mechanische binding was van de tasmontagehardware. Na het losdraaien van de aftermarket-schroeven gaat de dop goed open en dicht zonder problemen. Ik heb 6 schroeven van BMW besteld om het probleem te verhelpen. Ik zal ook proberen de koppel- en volgordespecificaties te krijgen voor de installatie, zodat ik de flens niet vervorm tijdens de herinstallatie. Ja, dat betekent geen tanktas meer, maar ik hou toch niet van een tanktas en heb hem niet gebruikt.

Voor degenen die het probleem bij warm weer hebben opgemerkt, raad ik aan dat u mogelijk hetzelfde probleem heeft, aangezien deze componenten een mix zijn van staal, aluminium en plastic, die allemaal verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben. Als de dop niet werkt, probeer dan de twee schroeven die het dichtst bij het stuur zitten los te draaien.

#13 ·
Mijn 18 GS heeft hetzelfde probleem gehad sinds hij nieuw was. Ik bracht hem naar de dealer, rommelde met de schroeven, probeerde verschillende procedures om de tankdop consequent te laten openen.

2 weken geleden ging hij weer naar de dealer met hetzelfde probleem. Raad eens: er is nu een nieuwe tankdop-assemblage geĂŻnstalleerd. Tot nu toe gaat het goed. De technicus vertelde me ook dat ik bij deze nieuwe tankdop de achterkant voorzichtig moet optillen. De eerste keer dat ik die procedure hoorde, maar het is zogenaamd een nieuw apparaat. Het heeft ook een hoorbare KLIK als hij opent en sluit.

Succes ermee. Het is een rotklus.

#14 ·
Mijn 18 GS heeft hetzelfde probleem gehad sinds hij nieuw was. Ik bracht hem naar de dealer, rommelde met de schroeven, probeerde verschillende procedures om de tankdop consequent te openen.

2 weken geleden ging hij weer naar de dealer met hetzelfde probleem. Raad eens: De nieuwe tankdop-assemblage is nu geĂŻnstalleerd. Tot nu toe gaat het goed. De technicus vertelde me ook om bij deze nieuwe tankdop de achterkant voorzichtig op te tillen. De eerste keer dat ik die procedure hoorde, maar het zou een nieuw apparaat zijn. Het heeft ook een hoorbare KLIK als hij opent en sluit.

Succes ermee. Het is een pijn in de kont.
Ja, ik heb de mijne net onder garantie laten vervangen bij de servicebeurt van 12.000 mijl. Ik was er toe overgegaan om bij elke tankbeurt de voorste bouten los te draaien. Een irritante procedure. De dealer zei dat het een veelvoorkomend probleem is, stelde geen vragen, maar bestelde gewoon het onderdeel toen ik hem vertelde wat er aan de hand was.

#16 ·
Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om de tank te vullen en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklooi open en kon ik hem vullen. Nadat ik hem echter had gevuld, probeerde ik hem nog een paar keer te openen, maar zonder succes.

Op de weg naar huis met voldoende tijd om na te denken over het inruilen van dit ding voor een Yamaha ST (dit is mijn eerste BMW en ik ben erg nerveus geweest) bedacht ik me dat de montagehardware voor de tanktas (geïnstalleerd door de vorige eigenaar) aftermarket inbusschroeven gebruikt door de dopflens. Het blijkt dat mijn probleem mechanische binding was van de bagagemontagehardware. Na het losdraaien van de aftermarket schroeven gaat de dop goed open en dicht zonder problemen. Ik heb 6 schroeven van BMW besteld om het probleem te verhelpen. Ik zal ook proberen de koppel- en volgordespecificaties te krijgen vóór de installatie, zodat ik de flens niet vervorm tijdens de herinstallatie. Ja, dat betekent geen tanktas meer, maar ik hou toch niet van een tanktas en heb hem niet gebruikt.

Voor degenen die het probleem bij warm weer hebben opgemerkt, stel ik voor dat u mogelijk hetzelfde probleem heeft, aangezien deze componenten een mix zijn van staal, aluminium en plastic, die allemaal verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben. Als de dop niet werkt, probeer dan de twee schroeven die het dichtst bij het stuur zitten los te draaien.
Ik heb twee weken geleden een nieuwe GS 1250 gekocht en heb sinds nieuw problemen met het openen van de tankdop.

#17 ·
Ik heb twee weken geleden een nieuwe GS 1250 gekocht en heb sinds nieuw problemen met het openen van de tankdop.
Hetzelfde geldt voor mijn nieuwe GSA. Ik had ook hetzelfde probleem met mijn 2018 GTL. De truc was om de dop naar beneden te drukken terwijl je de hendel aantrekt. Niet acceptabel voor een motorfiets, laat staan een nieuwe, maar hey ho, de dop gaat tenminste open en er kan brandstof in. Ps zorg ervoor dat je een Torx 25 meeneemt om de dop te demonteren als alle andere opties falen ;-)

#21 ·
Om alle redenen en problemen die in bovenstaande berichten zijn genoemd, heb ik er bij het bestellen van mijn 2021 GS voor gezorgd dat mijn nieuwe motorfiets met een standaardsysteem wordt geleverd. Contact met de sleutel en tankdop met de sleutel. Geen elektronica hier op mijn nieuwe motorfiets.

#30 ·
Bezitter van twee GS'en met de keyless cap, een 1200 en nu een 1250. Nooit een probleem gehad om de dop te openen. Je moet je alleen een beetje haasten om de tanktas eraf te halen voordat het systeem verloopt. Druk de dop iets naar beneden en trek aan het lipje. Werkt elke keer. Ervoor zorgen dat hij volledig gesloten is, is meer een probleem. Eén keer heb ik hem niet helemaal goed geplaatst en vergrendeld. Vroeg me steeds af waarom ik benzine rook tijdens de rit! :) Niet de schuld van de motor, puur onoplettendheid van mijn kant.

#50 ·
Twee GS'en gehad met de keyless cap, een 1200 en nu een 1250. Nooit een probleem gehad om de dop te openen. Je moet je alleen een beetje haasten om de tanktas eraf te halen voordat het systeem verloopt. Druk de dop iets naar beneden en trek aan het lipje. Werkt elke keer. Ervoor zorgen dat hij volledig gesloten is, is meer een probleem. Eén keer heb ik hem niet helemaal goed geplaatst en vergrendeld. Vroeg me de hele tijd af waarom ik benzine rook tijdens het rijden! :) Niet de schuld van de motor, puur onoplettendheid van mijn kant.
Fijn om te horen dat je een positieve ervaring hebt. Hoe sluit je je dop?

#31 ·
Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om de tank te vullen en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklooi open en kon ik hem vullen. Nadat ik hem echter had gevuld, probeerde ik hem nog een paar keer te openen, maar zonder succes.

Op de weg naar huis met voldoende tijd om na te denken over het inruilen van dit ding voor een Yamaha ST (dit is mijn eerste BMW en ik ben erg nerveus geweest) bedacht ik me dat de montagehardware voor de tanktas (geïnstalleerd door de vorige eigenaar) na markt-binnenzeskantschroeven door de dopflens gebruikt. Het blijkt dat mijn probleem mechanisch vastlopen was door de hardware van de tassenbevestiging. Na het losdraaien van de aftermarket-schroeven gaat de dop goed open en dicht zonder problemen. Ik heb 6 schroeven van BMW besteld om het probleem te verhelpen. Ik zal ook proberen de koppel- en volgordespecificaties te krijgen vóór de installatie, zodat ik de flens niet vervorm tijdens de herinstallatie. Ja, dat betekent geen tanktas meer, maar ik hou toch niet van een tanktas en heb hem niet gebruikt.

Voor degenen die het probleem bij warm weer hebben opgemerkt, raad ik aan dat u mogelijk hetzelfde probleem heeft, aangezien deze componenten een mix zijn van staal, aluminium en plastic, die allemaal verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben. Als de dop niet werkt, probeer dan de twee schroeven die het dichtst bij het stuur zitten, los te draaien.
Ik had vergelijkbare problemen, draaide de schroeven iets uit en sindsdien is het perfect.
Ik heb een tankring en een SV-Motech-tas.

#32 ·
In mijn geval is het vergrendelingsmechanisme zelf defect geraakt doordat er water in de behuizing van de vergrendelingsbediening is gekomen en corrosie alles heeft verpest. Ik zal waarschijnlijk het kapsysteem moeten vervangen en als ik dat doe, zal ik het verpakken met een elektrisch vet dat wordt gebruikt voor waterdichting.

#33 ·
De manier van denken van BMW is niet consistent, inderdaad: ze nemen de tankdop op in de keyless functie (met blijkbaar veel problemen tot gevolg), maar de dure Vario- en aluminium koffers moeten nog steeds met een sleutel worden afgesloten (ze rekenen € 25 voor een chipvrije als je de fragiele originele sleutelhanger niet in gevaar wilt brengen).

Dus, elke keer dat je je motor parkeert, moet je nog steeds controleren of alle koffers op slot zitten voordat je ervan wegloopt (ik zou graag een euro krijgen voor elke keer dat ik vergat mijn topkoffer op slot te doen).

Dus, waarom niet de originele tankdop met een sleutel houden?
BMW-kopers zijn naĂŻef genoeg om nog steeds te betalen voor de keyless optie als de tankdop niet meer is inbegrepen...

Dit gezegd hebbende, ik heb nooit problemen gehad met mijn keyless tankdoppen, dus waarom klaag ik?:p

#34 ·
Ja, de K1600's hebben centrale vergrendeling gehad en ik moet toegeven dat dat fijn was. Met alle aftermarket opties voor koffers op onze motoren weet ik niet zeker hoe dat door BMW zou kunnen worden bereikt. Zelfs de BMW koffers worden volgens mij door Touratech gemaakt. Ik ben gewoon blij dat ik ze allemaal op dezelfde sleutel kan laten zetten als ik ze verwissel.

#35 · (Edited)
Ik heb de mijne net onder garantie laten vervangen tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt. 2020 GSA. Servo defect in de herfst van 2021. De dealer zei dat ze die storing eigenlijk nooit zien. De noodopeningsprocedure in de handleiding werkt prima, maar misschien was het niet het beste idee om 9 maanden rond te rijden met de dop niet afgesloten, terwijl ik wachtte tot de volgende geplande onderhoudsbeurt (de dichtstbijzijnde dealer is 3,5 uur rijden, als los item leek het de reis niet waard).

#36 ·
Hallo,

Ik heb mijn 21 GSA nu ongeveer twee maanden - geweldige motor.

Het eerste "probleem" dat ik tegenkom is dat de benzinetank niet opengaat. Het lijkt erop dat de pin die het mechanisme ontgrendelt, vastzit.

Suggesties om dit op te lossen? Ik heb garantie, maar wil mijn tijd niet verspillen met een dealer als dit een eenvoudige oplossing is.

Dank u!

#48 ·
Hallo,

Ik heb mijn 21 GSA nu ongeveer twee maanden - geweldige motor.

Het eerste "probleem" dat ik tegenkom is dat de benzinetank niet opengaat. Het lijkt erop dat de pin die het mechanisme ontgrendelt, vastzit.

Suggesties over hoe dit op te lossen? Ik heb garantie, maar wil mijn tijd niet verspillen met een dealer als dit een eenvoudige oplossing is.

Dank u!
David, ik dacht dat ik me een ouder draadje hierover herinnerde, dus heb ik ze samengevoegd. Enkele geweldige info hierboven, met een aantal geweldige adviezen en opties.

#37 ·
Er staat een procedure in de handleiding om een vastzittende tankdop te openen. Het probleem is bekend bij verschillende BM-modellen en in de meeste gevallen leverde BMW een gewijzigde dop onder garantie.
Ik neem aan dat u weet dat de ontgrendeling beschikbaar is na het uitschakelen van het contact gedurende ongeveer 30 seconden voordat deze weer vergrendelt.

• Like
Reactions: David Kobra