R1200GS Forum banner
41 - 60 of 60 Posts
En dealers vervangen het ook onder garantie als die pin verbogen is. Hebben een paar van mijn vrienden het laten veranderen.
Het is een soort leercurve om het te openen....
Ja, dat merk ik ook. Deze motor is heel bijzonder 😁..
Van mijn S100XR kwam de tankdop hetzelfde, minus de sleutelloze. Die had ook zijn eigen eigenaardigheden met openen/sluiten.

Ik heb ook gemerkt dat als ik de dop niet goed vastzette na het vullen, ik problemen had om hem weer te openen als het tijd was om te tanken. Je zou kunnen proberen om hem met het vlezige deel van je handpalm naar beneden te duwen of een ander soort percussief onderhoud, bijvoorbeeld door er met de onderkant van je vuist op te slaan. Succes.

Nadat ik de mijne had gevuld, zou ik op de dop slaan om hem te sluiten. Nou, na verloop van tijd verbog het de pin en kon ik hem niet openen. Als de uwe nog onder garantie valt, zou ik hem door hen laten repareren en voorzichtig zijn bij het sluiten. De mijne viel niet meer onder garantie, dus ik heb de pin er gewoon uitgehaald. Hij vergrendelt niet meer, maar ik kan hem dicht slaan. :)

Ik las online dat het geen goed idee is om de tankdop dicht te slaan. Ik til aan de hendel terwijl ik hem sluit. Hoewel er veel goede Duitse techniek in deze motoren zit, denk ik dat ze hier de plank misslaan. Dit onderdeel had naar mijn mening wat robuuster moeten zijn.

Hallo,

Ik heb mijn 21 GSA nu ongeveer twee maanden - geweldige motor.

Het eerste "probleem" dat ik tegenkom is dat de benzinetank niet opengaat. Het lijkt erop dat de pin die het mechanisme ontgrendelt, vastzit.

Suggesties over hoe dit op te lossen? Ik heb garantie, maar wil mijn tijd niet verspillen met een dealer als dit een eenvoudige oplossing is.

Dank u!
David, ik dacht dat ik me een ouder draadje hierover herinnerde, dus heb ik ze samengevoegd. Enkele geweldige info hierboven, met een aantal geweldige adviezen en opties.

Ik heb me vaak afgevraagd hoe zulke functies op voertuigen terechtkomen, aangezien veel eigenaren ze haten en de problemen die ze kunnen veroorzaken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een focusgroep tegen BMW zegt: "We hebben echt een sleutelloze tankdop nodig. Het is essentieel voor mijn rijden." of "Ik kan het niet verdragen om op een startknop te drukken totdat de motor start. Dit moet geautomatiseerd worden."

Ik vermoed dat dergelijke feature creep uit twee bronnen komt.

Ten eerste, om de prijs te kunnen rechtvaardigen, wat de fabrikant moet doen om de inflatie bij te houden. Dus elke iteratie van de motorfiets heeft "nieuwe" functies nodig om de prijsverhoging te rechtvaardigen.

Ten tweede, wanneer een andere fabrikant een nieuwe functie toevoegt, voelen alle andere bedrijven druk van hun marketingafdeling om bij te blijven, zelfs als het totaal idioot is en niemand het wil.

Twee GS'en gehad met de keyless cap, een 1200 en nu een 1250. Nooit een probleem gehad om de dop te openen. Je moet je alleen een beetje haasten om de tanktas eraf te halen voordat het systeem verloopt. Druk de dop iets naar beneden en trek aan het lipje. Werkt elke keer. Ervoor zorgen dat hij volledig gesloten is, is meer een probleem. Eén keer heb ik hem niet helemaal goed geplaatst en vergrendeld. Vroeg me de hele tijd af waarom ik benzine rook tijdens het rijden! :) Niet de schuld van de motor, puur onoplettendheid van mijn kant.
Fijn om te horen dat je een positieve ervaring hebt. Hoe sluit je je dop?

Nog een aanbeveling: vul bij het tanken de brandstofhals iets te veel, zodat de brandstof door het gat spoelt en zo een eventuele verstopping verwijdert. Dit is vooral handig geweest als ik in vuil/stof/zand heb gereden. Ik had een jaar lang problemen met het tankdopslot, totdat iemand dit aanraadde. Het gebeurt me niet meer.

Na het lezen van verschillende berichten op verschillende plaatsen is het duidelijk dat sleutelloze tankdoppen een bron van irritatie zijn. Mijn eerste ontmoeting was gisteren. Ik stopte om te tanken en de sleutelloze dop ging niet open. Gelukkig ging de dop na wat geklooi open en kon ik tanken. Nadat ik had getankt, probeerde ik hem echter nog een paar keer te openen, maar zonder succes.

Op de terugweg naar huis met voldoende tijd om na te denken over het inruilen van dit ding voor een Yamaha ST (dit is mijn eerste BMW en ik ben erg nerveus geweest) bedacht ik me dat de montagehardware voor de tanktas (geïnstalleerd door de vorige eigenaar) inbusschroeven uit de aftermarket gebruikt door de dopflens. Het blijkt dat mijn probleem mechanische binding was van de montagehardware van de tas. Na het losdraaien van de schroeven uit de aftermarket gaat de dop goed open en dicht zonder problemen. Ik heb 6 schroeven van BMW besteld om het probleem te verhelpen. Ik zal ook proberen de koppel- en volgordespecificaties te krijgen vóór de installatie, zodat ik de flens niet vervorm tijdens de herinstallatie. Ja, dat betekent geen tanktas meer, maar ik hou toch niet van een tanktas en heb hem niet gebruikt.

Voor degenen die het probleem bij warm weer hebben opgemerkt, stel ik voor dat u mogelijk hetzelfde probleem heeft, aangezien deze componenten een mix zijn van staal, aluminium en plastic, die allemaal verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben. Als de dop niet functioneert, probeer dan de twee schroeven die het dichtst bij het stuur zitten los te draaien.
Dit overkwam me tijdens mijn eerste rit terug naar huis van de dealer op de gloednieuwe motor. Ik kon de vulopening niet openen en stuurde de verkoper wanhopig een bericht. Pas toen leerde ik dat hij zichzelf weer vergrendelt en dat je vrij snel moet zijn na het stoppen en uitschakelen. Een van de vele lessen die ik op de harde manier heb geleerd met deze motor.

Ik heb me vaak afgevraagd hoe dergelijke functies op voertuigen terechtkomen, aangezien veel eigenaren ze haten en de problemen die ze kunnen veroorzaken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een focusgroep tegen BMW zegt: "We hebben echt een sleutelloze tankdop nodig. Het is essentieel voor mijn rijden." of "Ik kan het niet verdragen om op een startknop te drukken totdat de motor start. Dit moet geautomatiseerd worden."

Ik vermoed dat dergelijke feature creep uit twee bronnen komt.

Ten eerste, om de prijs te kunnen rechtvaardigen, wat de fabrikant moet doen om de inflatie bij te houden. Dus elke iteratie van de motorfiets heeft "nieuwe" functies nodig om de prijsverhoging te rechtvaardigen.

Ten tweede, wanneer een andere fabrikant een nieuwe functie toevoegt, voelen alle andere bedrijven de druk van hun marketingafdeling om bij te blijven, zelfs als het totaal idioot is en niemand het wil.
Het is een typische oplossing die er niet was voordat marketing erbij betrokken raakte. Hebben we echt winglets nodig op een roadster-motorfiets? Hyperactieve noodremlichten die afgaan bij matige vertraging en de bestuurders achter hen irriteren? Automatische cruise control met radar? Automatische hill start control die op het meest ongunstige moment in werking treedt? En de lijst gaat maar door.
ABS, bandenspanningscontrolesystemen, LED-koplampen etc. zijn inmiddels bijna standaard en goddank voor hen.

Ik heb gemerkt dat de beste manier is om de motor uit te zetten, aan het lipje te trekken tot je weerstand voelt, het dan los te laten en nog een keer te trekken, dan gaat het meteen open. Sla de dop ook nooit dicht. Ik heb dat een tijdje met mijn motor gedaan en daardoor ging het vergrendelingssysteem kapot en moest ik het vervangen. Ik heb dat in 22 in deze thread gepost.

De mijne werkt ook prima, en zeker het omhoog trekken van de hendel tijdens het dichtduwen is de juiste manier om de dop te sluiten. Het maakt ook een verschil hoe strak die bovenste 2 bouten zitten, ze een beetje losser zetten helpt bij het openen/sluiten.

Het vergrendelingsmechanisme staat onder spanning. Toen ik eenmaal geleerd had om lichtjes op de dop te drukken, heb ik er nooit meer problemen mee gehad.

De mijne werkt ook prima, en het omhoog trekken van de hendel tijdens het dichtduwen is zeker de juiste manier om de dop te sluiten. Het maakt ook een verschil hoe strak die bovenste 2 bouten zitten, ze een beetje losser draaien helpt bij het openen/sluiten.
Ik moest ook alle fijne kneepjes van de sleutelloze tankdop leren. En je hebt gelijk over de twee bovenste schroeven. Ik heb zelfs golfveersluitringen onder de koppen van die schroeven geplaatst.

41 - 60 of 60 Posts